Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat-modeller 1950-tal

Nedan specificeras de modeller som såldes av Fiat under 1950-talet. Klicka på den modellen du vill ha mer info, material samt filmklipp på.

showfile - 2024-02-24T230143.906
showfile - 2024-02-24T230149.780
showfile - 2024-02-24T230154.779
showfile - 2024-02-24T230200.016
showfile - 2024-02-24T230205.778
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 500 Topolino

Tillverkning: 1936 till 1955

Antal tillverkade: 507 400 st

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat 500

9DF3D861-0507-4904-B529-C15FBE3697F0-scaled-e1681220799855
fiat-500-putting-italy-on-four-wheels
201805290103100_8
1954_fiat_topolino_img_3259-46552
767086-bo669nu204-whr
1939-Fiat-Topolino-Green-Featured-1
201805290103100
767077-6juc6njkgm-whr
Fiat_500_Topolino_(Rome)_(5973670670)
Fiat_500_Topolino
fiat_500_1936_images_1
e5a2425c9170c037143ba265da9ed1c5cb8f93f4.1951-fiat-500-c_rear_FULL_pal
768247-f8e0p02p7t-whr_N
856d93a2d2b86741c1210f32d48eb5fde4901425
767092-hgbcbfo26g-whr
image_N
vehicle_ad_standard_image_60e8c562663f2bb42cb2f3fb970fbf88
fiat-500-topolino-cabriocoach-13647-16293783491
FIAT-500-Topolino.-Bordeaux-version_rear-view_history-min
Fiat-Toppolino-RPMCH-Robin-Moehl-06_N
image
872866-noqcsdl3pi-whr
FIAT-500-Topolino-2332_7
1936Fiat500CoupeTopolino
767074-wcl19jhdqn-whr_N

År 1936 Fiat presenterade sin nya modell 500 A, även kallad Topolino. Smeknamnet Topolino är det italienska namnet på den tecknade karaktären Musse Pigg. Bilen var kompakt och rymde endast två sittplatser. Karossen var enkelt konstruerad och saknade bagagelucka, så bagaget fick lastas inifrån kupén. Till skillnad från många andra småbilar från den här tidsperioden var Topolinon konstruerad som en ”stor” bil, med vattenkyld 4-cylindrig motor, individuell framvagn och hydrauliska bromsar. Bilen fanns i två versioner, en täckt sedan och en sedan med stort öppningsbart tygtak. Med sin fullvuxna karaktär och låga pris blev Topolinon en stor framgång och tillverkades i cirka 110 000 exemplar.


1948 introducerades 500 B med toppventils-motor. Produktionen uppgick till 21 000 exemplar.


Redan 1949 ersattes 500 B av 500 C med delvis ny kaross, med en lucka baktill med plats för reservhjul och domkraft. Produktionen uppgick till 376 400 exemplar.

Faktafilmer om Fiat 500 Topolino

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 500 Belvedere/Giardiniera

Tillverkning: 1948 till 1955

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat 600 Multipla

Luzzago - Fiat 500c Belvedere Legno 1951 verde - (1)
unnamed
luzzago-fiat-500c-belvedere-1952-16-1-2023-04-07-15-39-35
image (1)_N
Nsu-fiat-500c-belvedere-my1953
luzzago-fiat-500c-belvedere-legno-1951-verde-9-2023-04-07-15-19-28
2
158_1
Fiat_500C_Belvedere_rear
158_7
158_8
0b352ac2f04ccfd4a1f331ccd56ce274
fiat-500-c-belvedere-1950-1959
RECC31788-1_19.jpg
luzzago-1975-srl-fiat-500c-belvedere-1953-grigio-17_full_1640102454
screenshot0052_N
image_N
luzzago-1975-srl-fiat-500c-belvedere-1953-grigio-2-2023-04-07-15-37-56
fiat-500-c-belvedere-1950-1959 (1)
fiat-500c-belvedere-1952-33-2023-04-07-15-36-43

1948 introducerades Fiat 500 B Giardinetta som var en kombimodell av 500 Topolino med karossen delvis gjord av trä. Giardinettan hade ett litet baksäte som gjorde bilen fyrsitsig.


Redan 1949 ersattes 500 B av 500 C med delvis ny kaross. Giardinettan fortsatte tillverkas men ersattes 1952 av 500 C Belvedere med stålkaross.

Faktafilmer om Fiat 500 Belvedere/Giardiniera

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 500

Tillverkning: 1957 till 1975

Antal tillverkade: 3 566 294 st

Föregående modell: Fiat 500 Topolino

Efterföljande modell: Fiat 126

1965-fiat-500-cinquecento
751225-45um2rlgpv-whr_N
751285-0dhq2pp8rv-whr_N
751267-uroj47qcyo-whr
377_p11_l
500_N
751279-av6hkyj9m1-whr
751282-dv33xtqmlv-whr
751252-p4b6s92l92-whr
767194-e7kx5m9f07-whr_N
767218-vl6rjl1d99-whr
767221-wbw0xebmyk-whr_N
Fiat_Nuova_500F
FIAT-500-D-2349_4
751291-ij05mv7gbm-whr_N
767143-vn3lbx9vrn-whr
768112-7pgt1i7oxh-whr_N
768100-ru23rxynqt-whr
767284-2wuk33wytg-whr_N
Fiat-500
768118-90jk94lf2q-whr_N
9a46c910f48e635952faa2b0e8478c8b
a61eb26d-c6bd-4eee-9f5d-c3e9f39bbb1b
bd2f95e5-3ccf-46f7-9799-f17c6166f59c_N
Bello+Moto_1965+Fiat+500+-+WHITE+-+(D234)_Sharplite_FULL+RES-63
image_N
Old-New-min_N
Bello+Moto_1965+Fiat+500+-+WHITE+-+(D234)_Sharplite_FULL+RES-96
www-aTHOMPSONsPHOTO-com-DSC-4113_N
fiat-500-in-rome_0
fiat-500-nuova-male-23
768115-jyttvqg4yv-whr
751243-pbsoucmg8b-whr
HszXidSxRkiqF5BkMRoZ9iZ0nxY8HULwrQbNMuwS
751273-17hvtq52ls-whr_N
751270-sdkk91jdix-whr_N
27c5eb0aa43dca6936fab6fc6b28edf6
3373555b0dfa17c718bf295fd61ca1fe
751216-sg7xer4fd1-whr
751240-f8741e6oi8-whr
17
18
751228-f0uy0o2fmc-whr
751219-0wsv0xit5y-whr_N
751231-qht24bkkns-whr
751234-k4u4ab4i6a-whr
751237-shbjvg3xtp-whr
751276-7mvfkihd66-whr
751249-ojl3k9xqk6-whr
751246-6g7qyitg4o-whr
1965-Fiat-500-Spiaggina-EV-rear-e1664258834697
1965-Fiat-500-Spiaggina-EV-interior-e1664258859565

Fiat 500 tillverkades mellan 1957 och 1975 av Fiat. Modellen licenstillverkades även av Steyr-Daimler-Puch under namnet Steyr-Puch 500 samt av NSU/Fiat.


Nuova 500 lanserades 1957 samt var byggd för att konkurrera med de mindre bilarna som var populära i Europa under 1950-talet. Den tekniska uppbyggnaden följde den större 600-modellen med svansmotor, självbärande kaross med bakhängda dörrar och individuell hjulupphängning runt om - däremot var  mekaniken enklare med en luftkyld 2-cylindrig motor.


1960 lanserades den uppdaterade 500 D med den större motorn från 500 Sport-versionen. 1965 släpptes 500 F med framhängda dörrar. 1968 kom 500 L med modifierad interiör, ny instrumentbräda och större stötfångare. Den sista versionen blev 500 R från modellår 1972. R-versionen fick den större motorn från efterträdaren Fiat 126 och såldes som en billig instegsmodell parallellt med 126 till och med modellåret 1975.


Nuova 500 tillverkades mellan årsmodell 1957 och 1960.

Nuova 500 Sport tillverkades mellan årsmodell 1958 och 1960.

500 D tillverkades mellan årsmodell 1960 och 1965.

500 F / Berlina tillverkades mellan årsmodell 1965 och 1972.

500 L / Lusso tillverkades mellan årsmodell 1968 och 1972.

500 R / Rinnovata tillverkades mellan årsmodell 1972 och 1975.

500 Jolly Ghia

Abarth 695 SS tillverkades mellan årsmodell 1964 och 1971.

Faktafilmer om Fiat 500

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 600

Tillverkning: 1955 till 1969

Antal tillverkade: 2 695 197 st av Fiat samt

2 226 425 st licenstillverkade

Föregående modell: Fiat 500 Topolino

Efterföljande modell: Fiat 127

filters_no_upscale_N
Bello+Moto_FIAT+600_Sharplite_Full-18
csm_4_600_dbbff56c34
768079-lrbfvvo83m-whr
1a905c38-83d9-4daf-ad86-1e2bc91a53f6
29-fiat-600d-collection
6229eadddb03d5a2c7e2fcb3_IMG_3507
767137-xri0p2br6o-whr
767164-ojsjv7p8b5-whr
768085-tjpl7wty8n-whr
F0IFcv1XsBcJ-K-
fia00314_6_
768130-qimppde7wv-whr_N
768094-ctqwl6hmjp-whr_N
recc31155-3_19
Bello+Moto_FIAT+600_Sharplite_Full-17
image_N
franschhoek-motor-museum-waynes-fiat
head-fiat-600D
Tornado (3)
mainimage_N
file7WosU4-8549bf21357a14a346ccf965cd262e52
Fiat-Jolly-Photograph-069_N
unnamed
Fiat-600
768091-ro1n2ker3x-whr
768073-us5j957ttq-whr_N
768088-xidcww6ec4-whr
29191949-5
15849696_O_63d25bc236e25
768082-ny03x1w2ce-whr
cbcc1c09-8940-4098-8551-77ef9c0280e2
image_120953_656858299051b
recc31155-3_23

Fiat 600 tillverkades av Fiat mellan 1955 och 1969. Modellen blev mycket populär i Italien och licenstillverkades bland annat i Spanien som Seat 600, i Västtyskland som Neckar Jagst av NSU-Fiat och i Jugoslavien som Zastava 750.


Fiat 600 introducerades på bilsalongen i Genève 1955. Det var den första bilen från Fiat med svansmotor, en vattenkyld 4-cylindrig motor. Mekaniken var avancerad för sin tid, med individuell hjulupphängning runt om samt en självbärande kaross med bakhängda dörrar.


1960 kom den uppdaterade 600 D med en större motor. Modellår 1964 fick bilen framhängda dörrar.

Faktafilmer om Fiat 600

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 600 Multipla

Tillverkning: 1956 till 1967

Antal tillverkade: 240 000 st

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

1959-fiat-600-multipla
d78e583d0d2945f9e39e7342f1cd7c84
751303-hwko0m68va-whr
image_N
751312-768ylrohjy-whr_N
767128-am1j083rak-whr
767125-lms51gguo9-whr_N
767131-94ihi68ei2-whr
ab53c765dfc8f21818abc15f5f947f78
751309-6lsejtakp4-whr
s-l1600
multipla-advertisment
Fiat-600-Multipla-1_N
fiat-600-d-multipla-taxi-profi-2-
1959_Fiat_600_Multipla_rear
751306-6hhyfcs8dt-whr
1965-Fiat-600-Multipla-16_N
503cab7db84ccf6b974bea23732853a9104abece_N
767134-hw5d926tir-whr

1956 lanserade Fiat sin familjebil 600 Multipla. Förarplatsen hade flyttats fram i fronten på bilen, så att föraren satt ovanpå framaxeln. Den främre hjulupphängningen hämtades från den större 1100-modellen. Multiplan såldes med som 4-sitsig (med en sätesrad bakom framstolarna) eller 6-sitsig (med två sätesrader bakom framstolarna). Det fanns även entaxi-version och enskåpbil.


Fiat 600 Multipla var en fyrdörrars familjebil med Fiat 600-drivlina samt framvagn från Fiat 1100. Bilen rymde upp till 6 personer på en yta som endast var 48 cm längre än hundkojan Mini Cooper. Detta hade uppnåtts genom att flytta förarutrymmet framåt över framaxeln vilket gav större kupéutrymmen.


600 Multipla fanns i tre utföranden:

4/5-sits version - Två stolsrader, en fast främre stolsrad för förare och passagerare med en nedfällbar bakre stolsrad för två eller tre passagerare samt lastutrymme mellan baksätet och brandväggen. Baksätet kunde fällas ner i golvet för att få en jämn lastyta.


6-sits version - Tre stolsrader, en fast främre stolsrad för förare och passagerare med fyra separata säten bak  i två stolsrader. Stolarna i baksätet kunde fällas ner i golvet för att få en jämn lastyta.


Taxiversion - Ett individuellt förarsäte, främre passagerarsäte som kunde fällas ner för att bli en bagagehylla, två hopfällbara stolar i den mellersta sätesraden och bakre stolsrad längst bak. Fram till 1970-talet användes 600 Multipla flitigt som taxi i många delar av Italien.

Faktafilmer om Fiat 600 Multipla

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 1100

Tillverkning: 1953 till 1969

Antal tillverkade: 742 000 st  mellan 1953 till 1960

945 000 st mellan 1960 till 1969

Föregående modell: Fiat 508C / Balilla 1100

Efterföljande modell: Fiat 128

vehicle_ad_standard_image_065246593f8093b3d234fe0202e26b71
image (5)
image (7)
IMG_464-large-4
767182-j62a77ri5x-whr
92434305_2651785194951307_5034651240936505344_n
image
image (3)
767179-b09824rool-whr
image (2)
sl_246084140_fiat-1100-1961-side-view_4x
image (1)
04faa0b0-1c1a-4c75-b568-8a0ccdbf9cb5
1e1a181d0b7d630d4cfeee56ef1df0c2
430907-4051534-1QTR5m7P6EGWhTWK
image_N
image (8)
image (6)
image (4)
767200-0kf8vvag1o-whr
a4f0a0a7-07af-46a1-a30c-88d29e404dae

Genèvesalongen 1953 presenterades Nuova 1100 som kallades 1100-103 internt. Den hade en självbärande kaross med bakhängda dörrar, mekaniken baserades på företrädaren. Senare samma år lanserades den starkare 103 TV (Turismo Veloce) och 1954 lanserades kombin Familiare. TV-versionen var en populär rallybil. 1956 kom den uppdaterade 103E med starkare motorer och modifierad front.

Hösten 1957 ersattes den av 103D med starkare motor och större bagageutrymme. 1959 kompletterades programmet med den lyxigare 103H, även kallad 1100 Lusso.


1960 ersattes 103D- och 103H-modellerna av 1100 Export och Special. Export hade den äldre 103-karossen medan Special hade en ny kaross med fronthängda framdörrar, baserad på Fiat 1200.

Hösten 1962 ersattes båda modellerna av 1100D med 1200cc motor.


Sista versionen blev 1100R från modellår 1966, R-varianten var en billig instegsmodell som kompletterade Fiat 124 i Fiats modellprogram. Fiat sålde sedan tillverkningsrätten till Indien, där bilen fortsatte att tillverkas under namnet Premier Padmini.

Faktafilmer om Fiat 1100

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 1200

Tillverkning: 1957 till 1961

Antal tillverkade: ~400 000 st Granluce, ~2900 st TV Spider 

Föregående modell: Fiat 1100

Efterföljande modell: Fiat 1300

FIAT-1200-2346_10
767158-0abuea6l3v-whr
768397-vr878gpqvg-whr_N
APS555-Fiat-1200-16.9-24_N
768415-ebg68bs540-whr
32707770244_5fcf27e204_b
fiat1200wonderfulvignale-21
c889-engine-remote
fiat-1200-granluce-1959-kleiner-italienischer-luxus-oldie
fiat_1200_1957_images_1
FIAT-1200-2346_7
fiat-1200-granluce
1962-Fiat-1200-Cabriolet-LHD-5-jpg_N
bob-Fiat-Spider-2-900x506
768424-uv6fas56wo-whr_N
768418-5edmgq1r9g-whr
fiat1200tvspider-18
promo6
1963_fiat_1200-cabriolet_img_5611-1-56082_N
768421-kd55lanjqx-whr
1962-Fiat-1200-Cabriolet-LHD-14-jpg_N
promo15
1962-Fiat-1200-Cabriolet-LHD-3-jpg_N
Fiat-1200-Wonderful-Interior_N

Fiat 1200 Granluce introducerades på bilmässan i Turin i november 1957. Den var tänkt att ersätta Fiat 1100/103 TV (Turismo Veloce), den mer påkostade modellen i 1100-serien. 1200 var utrustad med en ny motor på 1221 cc, som utvecklade 54 hk.


1200 Granluce fick en kaross med en bredare vindruta större sidorutor och ett bakre panoramafönster - därav Granluce-namnet. Avsedd som en lyxmodell var Granluce-karossen i tvåtonslack, med en räfflad krompanel på C-stolpen och listerr på motorhuv, sidor och bagagelucka. Baktill fick bilen mindre fenor vid bakskärmarna.


Vid bilmässan i Turin 1957 presenterades även 1200 TV Trasformabile, en 2-sitsig roadster. Modellen var en uppdaterad Fiat 1100 TV Trasformabile med 1200-motor och kallades 1200 Spider på exportmarknaderna. De exteriöra ändringarna från den tidigare 1100-modellen var minimala och inkluderade nya främre och bakre stötfångare samt svängbara säten, som kunde vridas utåt för att underlätta in- och utstigning.


1959 ersattes 1200 TV av Pininfarina-designade modellen 1200 Cabriolet.

Faktafilmer om Fiat 1200

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 1500

Tillverkning: 1935 till 1950

Antal tillverkade: ~46 000 st

Föregående modell: Fiat 518

Efterföljande modell: Fiat 1400/1900

154898-864195-car-20210917_005904-1
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 1400/1900

Tillverkning: 1950 till 1958

Antal tillverkade: 200 500 st

Föregående modell: Fiat 1500

Efterföljande modell: Fiat 1800/2100

3969506650_205f754c46_b
fcbd874cafd736ebd131df2077bc9ee2
recc31548-9_2
767101-9p570nue2g-whr
767098-y8mmpgct1j-whr
7609
768262-sed1g4q6qy-whr_N
768433-vfv6in7skr-whr_N
768442-9jno7jp5ra-whr
768427-px2wvivvvo-whr_N
767116-lyiu1m4g57-whr
767104-0mgvya278s-whr
s-l1200
recc31548-9_4
1400
recc31548-9_12
i636019
Fiat-1400-Bertone-Foto-7
fiat1400_advert_head
Fiat_195X
categories-fiat_1400_berlina_tipo_a
768448-p34i9qcnxv-whr_N

Fiat 1400 presenterades på Genève-salongen 1950, detta var den första bilen från Fiat som använde en självbärande kaross. Från 1953 fanns bilen med en 1,9-liters dieselmotor, 1954 presenterades A-modellen med starkare motor och modifierad front. 1956 kom B-modellen med uppdaterad front/bakparti med ett centralt placerat dimljus. Listverket förändrades och tvåtonslackering infördes vilket gav bilen ett modernare utseende.


Fiat 1900 presenterades 1952, vilket var en 1400 med större motor. Växellådan var en 5-växlad låda torrlamellkoppling samt en hydraulisk momentomvandlare som gjorde att växling sällan behövde ske, det gick till exempel utmärkt  att starta på 4:an. 1900 fanns även som coupén/Gran Luce, i övrgt följde 1900 den mindre modellen 1400 utveckling med A- och B-modeller.


1400/1900 fanns även med specialkarosser från karossbyggare som Vignale och Ghia.

Faktafilmer om Fiat 1400/1900

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 1800/2100

Tillverkning: 1959 till 1968

Antal tillverkade: ~150 000 st

Föregående modell: Fiat 1400/1900

Efterföljande modell: Fiat 130

vehicle_ad_standard_image_186527e39ad1cc6c15651a926d02d9f9
img2981_243396
201805290101100_3
201805290101100_4
201805290101100_5
767170-lepky0ct82-whr
32296941441_e130f61972_b
Fiat_1800
fiat-1800-06-798x466
FIAT-1800---2100-Familiare-5554_8
fiat-2100-1961-12
fiat-1800-front-side-0-305085
FIAT-1800---2100-2356_2
FIAT-1800---2100-Familiare-5554_4
FIAT-1800---2100-Familiare-5554_2
FIAT-1800---2100-Familiare-5554_7
3502242150_28c598931b_b
fiat 1966 1500 l
201805290101100_2
1200px-1959Fiat2100DeLuxe
11---Ranjit-Pratap-fell-in-love-with-the-Fiat-1800-in-the-late-60s--an
IMG_3087
i001006314
201805290101100_7
fiat_1800_2100_4

Fiats nya flaggskepp 1800 introducerades på Genèvesalongen 1959. Den hade en sexcylindrig motor på 1,8 liter, torsionsfjädring fram och fanns som sedan (Berlina) och kombi (Familiare).

2100 hade en större version av den sexcylindriga motorn på 2,1 liter. 2100 Speciale hade längre hjulbas och kunde skiljas från sina enklare syskon på fronten med dubbla strålkastare och annan kylargrill.

Faktafilmer om Fiat 1800/2100

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Campagnola

Tillverkning: 1951 till 1973

Antal tillverkade: 39 000 st

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell:Fiat Nuova Campagnola

images_fiat_campagnola_1951_1_1280x960
FIAT-campagnola-100x140-1974-scaled
768553-m9o4tgbv8a-whr_N
A-001-tiny-2048x0-0.5x0
988351-vjl2e8du2c-whr
9QUFOHSkkwF10HvqRFO55H1uxNI5g91osqCup8tc
988354-ytcjeachrf-whr_N
201709270102300_4
768547-knit3tq7qu-whr
3
2fd89106-85f7-43a7-9475-51fd3c8d3269
Fiat Campagnola AR 51 05_N
fiat_campagnola_1951_pictures_2
294294-1573228977-5303509
201709270102300_5
767122-db6iaunl0f-whr
1704990549-fiat-1101-campagnola-1951-242926
768556-v23ih11kg9-whr
768550-7c2df60ykm-whr
fiat-campagnola-1951
fiat-campagnola-1593415646_N

Fiat började tillverka sin terrängbil Campagnola 1951. Bilen var bakhjulsdriven med inkopplingsbar fyrhjulsdrift vid behov samt inkopplingsbar lågväxel vid terrängkörning. Mycket av tekniken, bland annat framvagnen, hämtades från 1100B-modellen medan motorerna kom från den större 1400/1900-modellen.


Campagnolan användes främst av militär och myndigheter som hade behov av terrängegenskaperna.

Faktafilmer om Fiat Campagnola

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 8V

Tillverkning: 1952 till 1954

Antal tillverkade: 114 st

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

fiat-scaled
fiat_8v_supersonic_coupe_11
1953-fiat-8v-vignale-coup-9_N
4dd25d0e8ecf7df7a385c24aeeb8cdb47609f719
768538-yw81rhpjlw-whr
767113-djkyhe31g1-whr
@1953-Fiat-8V-Cabriolet-Vignale-050-25-e1566634605840
1953-fiat-8v-cabriolet-by-vignale-drivers-front
03
1280px-1956_Fiat_8V_elaborata_Zagato_-_metallic_green_-_rvr_(460893580
1696971723-49142ef2621bc55e623d5c6ad206b35132a5ae4a6eb9a59c30869dec940
1953-Fiat-8V-Zagato-Berlinetta-40
1953-Fiat-8V-Supersonic-by-Ghia-34_N
f17412e3eea1d5a281b5cd355e0640678713a4be
8v-posteriore-1200x800
768535-hw6c3lbgph-whr_N
767107-ce0wxoe7q0-whr
767110-a3m4frgbcx-whr_N
GA2JKPiWwAAzqyF
image (1)_N
fiat8vrapi-03
Fiat-8V-Supersonic-1953-12
Fiat-8V-Vignale-Cabriolet-78782
image_N
fiat_8v_elaborata_berlinetta_9
wm-fiat-8v-2
fiat-8v-berlinetta-by-zagato_N
fiat_8v_supersonic_coupe_3

Genève-salongen 1952 presenterade Fiat en avancerad sportbil med modellnamnet 8V. Bilen var aldrig avsedd för massproduktion utan snarare som reklampelare för företagets tekniska kunnande, motorn var en liten V8 på 1996 cc. Bilen hade individuell hjulupphängning runt om. De flesta av bilarna hade Fiats kaross, men även Ghia och Zagato byggde några exemplar.

Faktafilmer om Fiat 8V

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 600T/850T

Tillverkning: 1959 till 1976

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell:Fiat 900T

3030938eb9d13ca3ebe2590973961d08
s-l1200_N
s-l1200 (1)_N
1970_Fiat-600T
1090_fiat-600-t-9
EZqKd_lXkAE_FTz
f36f57cf32aea4e48f295a1832bfb4d7
fiat-850_13-0724
Fiat850F2
s-l1600 (3)
s-l1600 (2)
s-l1600 (1)
Fiat_850_Familiare_(1973)_(52570226732)
fia00298_56_
il_fullxfull.2163431240_17hp
Fiat850F5
s-l1600
1965 Fiat 850 Familiare 001
20220905-123020-1-1662411622215
dgktais-d1c710cc-df68-4a34-a9cc-4287a8611386
EZqKaS2WAAAo2IV
108185_mejdcnp1b87j8vgfkabooahpb5_1707206077_1
6d536a2f7a651c073120b13b2d785174
34914364990_f320387221_b
108185_mejdcnp1b87j8vgfkabooahpb5_1707206077_2
108185_mejdcnp1b87j8vgfkabooahpb5_1707206079_7
360_5d29f78215d72d49ae65f9b05ca688e9
5a8924
20220905-123104-1-1662411622482
716968cc3782bf40a33223c3839abb49_16379
108185_mejdcnp1b87j8vgfkabooahpb5_1707206078_3

Faktafilmer om Fiat 600T/850T

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat - Modellöversikt

Nedan specificeras samtliga modeller som Fiat haft i sitt sortiment, från starten 1899 till nutid. Klicka på det årtioende du vill veta mer om, så får du en översikt över de Fiat-modeller som såldes under den perioden.


Klicka på den modell du vill ha mer information om, så får du en översiktsinformation med material, artiklar samt filmklipp.


Vill du att en bild på din bil ska läggas upp under en modell? Vill du komplettera med fakta/information? Kontakta klubbens webmaster så hjälper vi dig.