Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat-modeller 1990-tal

Nedan specificeras de modeller som såldes av Fiat under 1990-talet. Klicka på den modellen du vill ha mer info, material samt filmklipp på.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 126

Tillverkning: 1972 till 2000

Antal tillverkade: 4 673 655 st tillverkade

Föregående modell: Fiat 500

Efterföljande modell: Fiat Panda, Fiat Cinquecento

fiat_126
OT0458_14_600px
fiat-126
fiat_126 (1)
Fiat_126_1972
49247336626_bf04b66249_c

Fiat 126 är en småbil med plats för fyra passagerare samt svansmotor, som tillverkades och marknadsfördes av Fiat under sammanlagt 28 års produktion från 1972 till 2000 med en och samma generation. 126 presenterades av Fiat oktober 1972 på bilsalongen Salone dell'Automobile di Torino som en ersättare till Fiat 500. Majoriteten av Fiat 126:or (cirka 3,3 miljoner stycken) tillverkades i Polen hos FSM / Fiat Polski i städerna Tychy och Bielsko-Biała och marknadsfördes som Polski Fiat 126p på många marknader. Italienska Fiat slutade marknadsföra 126 modellår 1993 i samband med att Cinquecento hade lanserats. Den totala produktionen i Italien och Polen blev 4 673 655 st tillverkade Fiat 126.


I Polen blev 126 en folkbil och en kulturell ikon och fick smeknamnet Maluch (vilket betyder "Den lille" på polska), ett namn som så småningom blev officiellt 1997 när "Maluch" började dyka upp märkt på baksidan av bilen.

Faktafilmer om Fiat 126

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Cinquecento

Tillverkning: 1991 till 1998

Antal tillverkade: 1 164 525 st

Föregående modell: Fiat 126

Efterföljande modell: Fiat Seicento

cbfd5d8253e467b2073363203a8d22ca
98-fiat-cinquecento-sporting-interior-seatsN
1200px-Fiat_Cinquecento_rear_20080214
fiat-cinquecento-f500-N
767464-rhbrmn68bf-whrN
Cinquecento
Fiat_Cinquecento_front34
Fiat_Cinquecento_Trofeo_1993
fiat-cinquecento-sporting-1994
335
99-fiat-cinquecento-sporting-front-quarterN
Cinquecento_2
fiat-cinquecentoN
fiat_cinquecento_trofeo_officiel_fiat_france_official_-_straderial_mot
vehicle_ad_standard_image_3769139b24fd022dd98069e820a523b7

Fiat Cinquecento (Cinquecento betyder 500 på italienska) presenterades 1991 som en ersättare till Fiat 126. Karossen var designad hos Fiat av Ermanno Cressoni och Antonio Piovano, inredningen designades av Claudio Mottino och Giuseppe Bertolusso. Modellen var storleksmässigt den minsta från Fiat tillsammans med 126 och tillverkades i FSM-fabriken i Tychy, Polen som Fiat tog över i sin helhet i samband med att produktionen startade sent 1991. Bilen är mycket lätt och väger cirka 730 kg fulltankad utan förare.


Den tillverkades med fyra motorer:


Modellen marknadsfördes även med tygtak med tillvalsnamnet Soleil. Cinquecento såldes bara i 3-dörrarsversion och ersattes 1998 av Fiat Seicento.


Fiat Cinquecento har aldrig marknadsförts i Sverige och endast ett fåtal finns i landet.

Artiklar om Fiat Cinquecento

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile - 2024-02-24T224904.249
showfile - 2024-02-24T224910.360
showfile - 2024-02-24T224915.620

Faktafilmer om Fiat Cinquecento

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Seicento

Tillverkning: 1998 till 2010

Antal tillverkade: 1 328 973 st

Föregående modell: Fiat Cinquecento

Efterföljande modell: Fiat 500

Fiat-Seicento
768151-uq616psg4c-whr
FIAT600-2460_1
Fiat_Seicento_silver_hl
769120-oyf6ustuhp-whr
769117-6cn5mjjdrq-whrN
600
659671a4a4f5051d34729337ce633125_259608_17
180907_45_fia
fiat-seicento-sporting-1
SeicentoSporting
thumbnail_fiat-seicento-sporting-S4329165-11N

Fiat Seicento (Seicento betyder 600 på italienska) presenterades sent 1997 som en ersättare till Fiat Cinquecento. Den tekniska grunden baserades med den tidigare modellen Cinquecento där bottenplattan samt all grundteknik delades mellan dem. Modellen tillverkades i FSM-fabriken i Tychy, Polen precis som sina föregångare Fiat 126 och Cinquecento. Modellen marknadsfördes även med tygtak med tillvalsnamnet Soleil.


Den tillverkades med tre motorer:


I samband med Michael Schumachers framgångar i Formel 1 för Ferrari lanserades en specialutgåva kallad Seicento Michael Schumacher-edition som fick ett Abarth-kjolpaket, röda bälten samt en dekal med Schumachers signature på sidokjolarna samt bakluckan.


2005 namnändrades Seicento till 600 med mindre justeringar av front samt inredning.


Fiat Seicento har aldrig marknadsförts i Sverige och endast ett fåtal finns i landet.

Faktafilmer om Fiat Seicento

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Panda

Tillverkning: 1980 till 2003

Antal tillverkade: 4 500 000 st

Föregående modell: Fiat 126

Efterföljande modell: Fiat Cinquecento

Fiat-Panda-1980
FiatPanda4x4-2
Panda 4x4
Panda 4x4_2
Panda 4x4_3
Panda 4x4_4
bcc6f3cb08d0cfb58e399cd99562075a
4245800b-7845-49ac-bd24-5c915087d0a3
S1-fiat-panda-1980-2003-un-monument-de-design-pour-tous-des-900-eur-75
Panda 4x4_6
Panda 4x4_5

Fiat Panda presenterades 1980 och marknadsfördes som en robust, slitstark men framförallt billig bil. Panda designades av Giorgetto Giugiaro och Aldo Mantovani via Italdesign och kännetecknades av enkelhet och funktionalitet i såväl form som teknik. Formgivningen vann också många priser för sin sparsmakade och funktionalistiska utstrålning.


1986 fick modellen en facelift med en efterföljande facelift 1991 och såldes i princip i samma utförande fram till 2003 då den generation 2 av Panda presenterades. Panda generation 1 hade då producerats i 23 år med över 4,5 miljon tillverkade exemplar. På många marknader fasades den ut redan under mitten av 1990-talet när de modernare modellerna Cinquecento och sedemera Seicento tog marknadsandelar.


Förutom standardmodellen med halvkombikaross och framhjulsdrift erbjöds en fyrhjulsdriven version (Panda 4x4), samt en täckt skåpversion utan baksäte kallad Panda Van. Genom åren fanns en rad olika utrustningspaket, såsom Pink, Dance, Pop, Young och Garda med olika färg- och klädselteman. Ett populärt utrustningsalternativ var ett soltak i canvas. Fiat Panda fanns också med eldrift i modellen Panda Elettra med en räckvidd mellan 70 - 100 kilometer samt ett pris som motsvarade tre vanliga Panda 750.

Artiklar om Fiat Panda

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile - 2024-02-24T224835.059
showfile - 2024-02-24T224841.564
showfile - 2024-02-24T224846.849
showfile - 2024-02-24T224851.430
showfile - 2024-02-24T224856.030

Faktafilmer om Fiat Panda

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Uno

Tillverkning: 1983 till 2002 (Europa)

Antal tillverkade: 6 300 000 st tillverkade i Italien samt ytterligare 2 500 000 st tillverkade globalt

Föregående modell: Fiat 127

Efterföljande modell: Fiat Punto, generation 1

fiat-uno-le-foto-storiche
3146f7c5add153fe39f021ee09b3a2cf
Fiat_Uno_Turbo_1985
fiat_uno_turbo_i.e_edited
fiat-uno-3-door-front-side-0-305212
Fiat-Uno-The-Numero-Uno-Supermini-01
unnamed
sl_237115087_fiat-uno-1989-side-view_4x
i746084
First_Series_Fiat_Uno_Turbo_i.e._Interior_(1988)
First_series_Fiat_Uno_Turbo_i.e._Digital_Instrument_Cluster
769513-pj4r4yrrgp-whrN
1988_fiat_uno_1632162154d667928da98fb51d8DL1_6820N

Fiat Uno presenterades 1983 som en ersättare för Fiat 127. Modellnamnet Uno (siffran "1" på italienska) syftade på att bilen skulle bli den mest sålda småbilen i Europa, något som lyckades då bilen var den mest sålda flera år i rad. Fiat Uno var en av Europas bäst säljande bilar under 1980-talet.


1984 utnämndes Uno till Årets bil i Europa. Uno ritades av Giorgetto Giugiaro via Italdesign. Designen var nyskapande då Fiat bröt trenden med allt lägre bilar och istället byggde en kompakt bil med mer takhöjd - resultatet blev bättre innerutrymmen. Grillen bar Fiats signum under 1980-talet; de snedställda ribborna.

Uno såldes som 3- och 5-dörrarsversioner i Sverige. Flertalet motorer fanns att välja på den svenska marknaden, cylindervolymen på basversionerna var mellan 0,9 och 1,5 liter och motoreffekten mellan 45 och 70 hkr.


Starkaste modellen var Uno Turbo 1,3 med 100 hkr, vilket gav den 800 kg lätta bilen en imponerande prestanda och 1990 vann Fiat Uno Turbo ett GTI-test i Teknikens Värld (läs artikeln nedan).


Modellår 1990 fick Uno en facelift med uppdaterad front samt vissa mindre skillnader.


Uno ersattes 1994 av Fiat Punto, men tillverkades vidare i Polen och fortsatte säljas på vissa europeiska marknader.


Artiklar om Fiat Uno

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (82)
showfile (83)
showfile (84)
showfile (85)
showfile (86)
showfile (87)
showfile (88)
showfile (89)
showfile (75)
showfile (76)
showfile (77)
showfile (78)
showfile (79)
showfile (80)
showfile (81)
showfile (97)
showfile (98)
showfile (99)
showfile (90)
showfile (91)
showfile (92)
showfile (93)
showfile (94)
showfile (95)
showfile - 2024-02-24T224512.123
showfile - 2024-02-24T224602.385

Faktafilmer om Fiat Uno

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Tipo

Tillverkning: 1988 till 1995

Antal tillverkade: 1 905 276 st

Föregående modell: Fiat Ritmo

Efterföljande modell: Fiat Bravo / Fiat Brava

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
71700
S1-fiat-tipo-16v-1989-1994-une-gt-incomprise-des-7-000-eur-696876
Fiat_Tipo_160_1988
Fiat-Tipo-1-3-1024x578
qr-689-classicos-tipo-04
qr-689-classicos-tipo-02-tif
iro2x6cqzn191

Fiat Tipo är en bilmodell som producerades mellan 1988-1995 och som valdes till "Årets europeiska bil" 1989. Tipo fanns i 3-dörrarsversion samt 5-dörrarsversion. När Tipo introducerades hade den mindre 1,4-litersmotorn analoga instrument och den större 1,6-litersmotorn digitala instrument, i samband med faceliften 1993 fick alla modeller analoga instrument efter köparnas önskemål.


I Sverige såldes Tipo med motoralternativen 1,4 liter samt 69 hkr och 1,6 Twincam samt 90 hkr. 1992 ersattes Twincam-motorn med 1,6 SOCH och effekten sjönk till 75 hkr. Toppversionen Tipo Sedicivalvole hade en 16-ventils 2-litersfyra på 139 hkr. Tipo fick beröm i bilpressen för sina utrymmen och bra väghållning.

Artiklar om Fiat Tipo

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (43)
showfile (44)
showfile (45)
showfile (46)
showfile (49)

Faktafilmer om Fiat Tipo

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Regata/Regatta

Tillverkning: 1983 till 1990

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat 131

Efterföljande modell: Fiat Tempra

fiat-regata-03
fiat-regata-08
Fiat-Regata-ES-dashboard
fiat-regata-side-0-305199
fiat-regata-weekend-front-side-0-305196
Regatta 03
Fiat_Regata_Super_1983
fiat_regata_riviera_b-47
ead1b09a79a468d5-large
7846be68686cd8fc6e21db5d9e7a2b1e
18ec4a128072b519ab32f92be0e4b3de
1690965945-fiat-regata-super-4-0022007a04820355
Fiat_Regata_Weekend_Super_1984

Fiat Regata började produceras 1983 och fyllde behovet av en liten sedan mellan Fiat Uno och Fiat Argenta. En av huvudkonkurrenterna i samma storleksklass var Volkswagen Jetta och Ford Orion. Regata baserades på Fiat Ritmo och fanns både i sedan- och i kombiversion kallad Weekend.


I Sverige och Sydamerika fick bilmodellen namnet Regatta.


När den kom uppfattades Regata som en snygg bil i en blindundersökning som gjordes när bilar med övertejpade emblem fick granskas av ett urval personer. De svenska versionerna såldes med 1,5 litersmotor eller 1,6 liters twincam-motor med modellnamnen Regata 85 samt 100S. Regata 100S fick senare beteckningen 90 i.e. när den försågs med insprutning och katalysator och Regata 85 blev 75 i.e av samma anledning.


I ett jämförelsetest 1985 mellan Regatta Weekend och Opel Kadett Caravan ansåg Teknikens Värld att Fiat var att föredra som praktisk och rymlig familjebil.

Artiklar om Fiat Regata/Regatta

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (57)

Faktafilmer om Fiat Regata/Regatta

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Tempra

Tillverkning: 1990 till 1997

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Fiat Regata/Regatta

Efterföljande modell: Fiat Marea

Tempra_6
Tempra_2
Fiat_Tempra_1990
Tempra_7
aa55ce446e53ab4d79e3418c10e3a4d5
tempra8N
f15f0f3f7164407a43d2eafea8c43bc9
f7e68f8cc3c3b1681579339223e2f36b
Tempra
Fiat_Tempra_159_1990
Tempra_3
df6e1461685f623d6fe322140f22cd99
fiat-tempra-side-old-car-land-no2-2018-1-657518
Tempra_5
Fiat-Tempra-in-the-USA
Tempra_4

Fiat Tempra är sedan-/kombiversionen av Fiat Tipo och lanserades 1990 då den ersatte Fiat Regata/Regatta. Fram till B-stolpen var modellen identisk med Tipo (förutom annan front), med en annan utformning av bagageutrymme samt bakparti liksom inredningen.

Artiklar om Fiat Tempra

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (50)

Faktafilmer om Fiat Tempra

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Punto, generation 1

Tillverkning: 1993 till 1999

Antal tillverkade: 3 429 000 st

Föregående modell: Fiat Uno

Efterföljande modell: Fiat Punto, generation 2

FHA317_Punto 1993-1996 A
714529-7w358cdaef-whrN
img_64b9343fbb198 (1)
714541-j6je1801jh-whrN
IMG_0440
767455-46m3t7niqb-whrN
714532-sxymgq5ww0-whrN
Fiat_Punto
44368420_2143782352321861_8680222161840898048_n

1993 presenterade Fiat sin nya modell Punto som var tänkt att ersätta Fiat Uno. Modellen fanns med 3- eller 5 dörrar samt som en 2-dörrars cabriolet. I Sverige är Punto 55 och Punto 75 vanligast av denna generation, båda med FIRE-motorer.


Punto Cabriolet byggdes av Bertone, den hade ett eldrivet infällbart tygtak och var en av de billigaste bilarna med öppet tak vid den tiden. I Europa tillverkades bilen även med manuellt tygtak.


Toppmodellen var Punto GT, med en utveckling av den turboladdade motorn som ursprungligen fanns i Fiat Uno Turbo. Motorn var på 1,4 liter samt 136 hkr, accelerationen 0-100 km/h var 7,9 sekunder med en toppfart över 200 km/h.

Artiklar om Fiat Punto, generation 1

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (74)
showfile (70)
showfile (71)
showfile (72)
showfile (73)

Faktafilmer om Fiat Punto, generation 1

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Punto, generation 2

Tillverkning: 1999 till 2010

Antal tillverkade: 2 960 000 st

Föregående modell: Fiat Punto, generation 1

Efterföljande modell: Fiat Grande Punto

768685-ag7tc8bffr-whr
768712-4bpkalvulu-whr
768676-pufnxmgmj0-whrN
768688-2vx9opewqw-whrN
768823-x3f7t4m3b9-whrN
768682-fh0ehwrtnv-whrN
768748-rc3j6f5gdu-whr
768949-ltiy0gnwrr-whr
768703-7q9gfkouf3-whrN
Fiat_Punto_1999

Generation två av modellserien Punto lanserades i september 1999 vid Frankfurt Motor Show. Designen var helt ny men följer den tidigare generationens designmönster. 3-dörrarsversionen lanserades som ett mer sportigt alternativ genom speciella designattribut, utrustningsval samt motoralternativ. Denna modell var den första som fick bära Fiats runda logotyp som fanns på Fiats bilar flera årtionden tillbaka, detta var för att fira Fiats 100-årsjubileum.


I Sverige såldes Punto 60 och Punto 80, den senare med en fyrventilsvariant av FIRE-motorn. Sommaren 2003 fick Punto en liten facelift med nya inredningsmaterial, nya strålkastare samt baklyktor.


Toppversionen av Punto var modellen 1,8 HGT som accelererade från 0-100 km/h på 8,6 sekunder. Väghållningen ansågs vara en stor förbättring jämfört med den tidigare Punto GT.

Artiklar om Fiat Punto, generation 2

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (63)
showfile (64)
showfile (65)
showfile (66)
showfile (67)
showfile (68)
showfile (69)

Faktafilmer om Fiat Punto, generation 2

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Bravo

Tillverkning: 1995 till 2001

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat Tipo

Efterföljande modell: Fiat Stilo

72e1e7849021a3812aeed5203ed2560e
260707-82-fia
fiat-bravo-hgt-182
1995_Fiat_Brava_Dashboard
FIAT-Bravo-2430_24
Bravo HGT Leather Interior 004
autowp.ru_fiat_bravo_hgt_2
769132-u2mxg2may7-xlargeN
5-fiat-bravo-1996-N

1995 presenterades första generationens Fiat Bravo tillsammans med sin systermodell Fiat Brava, då de ersatte den tidigare modellen Fiat Tipo. Bravo och Brava delade teknisk bottenplatta och stora delar av karossen, Bravo var en 3-dörrars halvkombi medan Brava hade en konventionell 5-dörrars kaross. Modellerna betraktades som innovativa designmässigt när de lanserades.


Modellerna olika utrustnings- och motoralternativ där Bravo marknadsfördes som den sportigare varianten.


Bravo HGT var utrustad med en 2-liters 5-cylindrig motor som gav bilen ett fantastiskt motorljud.


Fiat Bravo/Brava utsågs till Årets europeiska bil 1996.

Artiklar om Fiat Bravo

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (51)

Faktafilmer om Fiat Bravo

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Brava

Tillverkning: 1995 till 2001

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat Tipo

Efterföljande modell: Fiat Stilo

fiat-brava
1999_fiat_brava_interior
Fiat_Brava_1.6_ELX_rear
1-3-786
130554

1995 presenterades första generationens Fiat Brava tillsammans med sin systermodell Fiat Bravo, då de ersatte den tidigare modellen Fiat Tipo. Brava och Bravo delade teknisk bottenplatta och stora delar av karossen, Brava hade en konventionell 5-dörrars kaross medan Bravo var en 3-dörrars halvkombi. Modellerna betraktades som innovativa designmässigt när de lanserades.


Modellerna olika utrustnings- och motoralternativ där Brava marknadsfördes som den familjära varianten.


Fiat Brava/Bravo utsågs till Årets europeiska bil 1996.

Faktafilmer om Fiat Brava

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Marea

Tillverkning: 1996 till 2002

Antal tillverkade: 208 867 st

Föregående modell: Fiat Tempra

Efterföljande modell: Fiat Stilo

769234-47qh61pvuy-whrN
769231-fuyaxeaixc-whrN
1280px-Fiat_Marea_Weekend_-_Split_rear_door
769225-q35dmlaecw-whrN
769258-yv7uogitj6-whr
769270-wxf3l4cr3e-whr
769264-l6odyfu3s5-whrN
769267-hbg3mtt9h6-whrN
769255-498ds6g0fv-whrN
769261-7pkeaa7yao-whr
769273-tjoeg1dpww-whr
347

Fiat Marea presenterades 1996 och är sedan- respektive kombiversion (Weekend) av Fiat Bravo/Brava.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Croma

Tillverkning: 1985 till 1996

Antal tillverkade: 438 000 st

Föregående modell: Fiat Argenta

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

Fiat-Croma_1991_Hecbeks_1512825010_0
56f24bf0-0e7f-490a-abed-b88c92388346
IMG_6659
unnamed
fiat_croma_i_liftback_1
fiat_croma_1985
pictures_fiat_croma_1985_1
fiat-croma
pictures_fiat_croma_1991_1
IMG_6643
abf46894210088db0ffe304010e1340f

Fiat Croma introducerades 1985 när den ersatte Fiat Argenta och i slutet av 1980-talet var efterfrågan på stora sedaner fortfarande stor.


Croma var en del av projektet Type Four där modellen delade bottenplatta - delvis även motorer och karossdetaljer - tillsammans med Saab 9000,Alfa Romeo 164 och Lancia Thema. Av de fyra modellsyskonen var Fiat Croma den billigaste. I Sverige kom modellen lite i skymundan jämfört med syskonmodellen från Saab, men Croma ansågs av många motorjournalister som mer komfortabel och körglad. Den hade en riktig delad bakaxel, medan Saab 9000 bara hade en stel bakaxel. "Den bästa Fiat på länge" skrev Teknikens Värld  i samband med ett test 1986.


I Sverige såldes till en början enbart 2 litersversionen på 120 hk (115 hk med katalysator). Senare kom 2,0 Turbo på 150 hk, 2,0 16V på 137 hk samt en V6 på 2,5 liter samt 160 hkr.


När produktionen av modellen lades ner 1996 fick den ingen ersättningsmodell, då Fiat valde att specialisera sig på mindre bilar istället för stora sedaner.

Artiklar om Fiat Croma

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (31)
showfile (32)
showfile (33)
showfile (34)
showfile (30)
showfile (35)
showfile (36)
showfile (37)
showfile (38)
showfile (39)
showfile (40)
showfile (41)
showfile (42)

Faktafilmer om Fiat Croma

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Barchetta

Tillverkning: 1995 till 2005

Antal tillverkade:  57 700 st

Föregående modell: Fiat 124 Sport Spider

Efterföljande modell: Fiat 124 Spider

768988-y2k3k3un60-whrN
originalN
IMG_5973N
f56279d9b98e4d45a11397c9628a1314
768967-lovxj17iri-whrN
df2dbfcbdbbf7a7fe4811f8d048c2b70
1995-Fiat-Barchette-25
1_iEZD7a7adY4bOh955q_7zg
original_34N
50256314517_688c3ffddd_b

Fiat Barchetta började produceras 1995, namnet Barchetta betyder "Liten båt" på italienska. Karossernas grund svetsades hos ILCAS, Sparone Canavese med ihopmontering hos den italienska karosserifirman Maggiora från 1995 till 2002 då Maggiora gick i konkurs. Efter cirka 2 års uppehåll återtogs produktionen i Fiats egna anläggning i Mirafiori.


Barchetta var en direkt utmanare till Mazda Miata MX-5. Den är framhjulsdriven och har en fyrcylindrig 1,8-liters med 16-ventiler. Motoreffekten var 131 hk vid 6300 rpm samt 164 Nm vid 4300 rpm, bilens vikt var 1050 kg utan förare. Toppfarten är 200 km/h och accelerationen 0-100 km/h tar 8,9 sekunder.

Artiklar om Fiat Barchetta

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (59)
showfile (60)
showfile (61)
showfile (62)

Faktafilmer om Fiat Barchetta

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Coupé

Tillverkning: 1993 till 2000

Antal tillverkade:  72 762 st

Föregående modell: Fiat 124 Sport Coupé

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

768250-pgj0ntpxpq-whrN
768256-dkk5hmw5sb-whrN
S0-fiat-coupe-1993-2000-style-et-raffinement-mecanique-des-4-000-eur-6
Coupe
coupe_fiat_1
Coupe-20V-KRC-1
768259-8b652jxou4-whrN
98-fiat-coupeN
Fiat coupe-5
Fiat-Coupe-interior
99-fiat-coupeN

I slutet av 1993 presenterades Fiat Coupé på Bologna Motor Show. Den yttre karossdesignen hade utförts av Chris Bangle som arbetade hos Centro Stile Fiat, interiördesignen utfördes av Pininfarina.


Fiat hade bestämt sig för att tillverka en ny coupé. Två designförslag lades fram, ett alternativ från Centro Stile Fiat och ett från Pininfarina. Konceptet som tagits fram av Centro Stile Fiat samt Chris Bangle vann och beslut togs om att den skulle vara designen för Fiat Coupé. Designen som togs fram av Pininfarina togs sedan över av Peugeot, som hade den som grund till sin Peugeot 406 Coupé.


Fiat Coupé erbjöds med följande motoralternativ:


De turboladdade versionerna med 4 samt 5 cylindrar var utrustade med en effektiv Viscodrive-differential för att hjälpa bilen att behålla greppet vid aktiv körning.


2,0 liters 20V Turbo-modellen kunde accelerera från 0–100 km/h på 6,5 sekunder med en topphastighet på 240 km/h (0-100 km/h på 6,3 sekunder samt 250 km/h för 20v Turbo Plus med den 6-växlade växellådan). När produktionen upphörde i december 2000 hade totalt 72 762 st tillverkats.

Artiklar om Fiat Coupé

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile - 2024-02-24T225508.256
showfile - 2024-02-24T225646.768
showfile - 2024-02-24T225651.872
showfile - 2024-02-24T225707.830
showfile - 2024-02-24T225717.134
showfile - 2024-02-24T225431.311
showfile - 2024-02-24T225435.828
showfile - 2024-02-24T225726.611
showfile - 2024-02-24T225731.439
showfile - 2024-02-24T225736.222
showfile - 2024-02-24T225744.523
showfile - 2024-02-24T225749.740
showfile - 2024-02-24T225755.457
showfile - 2024-02-24T225803.630
showfile - 2024-02-24T225809.233
showfile - 2024-02-24T225813.330
showfile - 2024-02-24T225005.220
showfile - 2024-02-24T225108.541
showfile - 2024-02-24T225113.374
showfile - 2024-02-24T225117.856
showfile
showfile (1)
showfile - 2024-02-24T225844.521
showfile (2)
showfile (3)

Faktafilmer om Fiat Coupé

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Multipla

Tillverkning: 1998 till 2010

Antal tillverkade: ~400 000 st

Föregående modell: Fiat 600 Multipla

Efterföljande modell: Fiat 500L

769276-u57icfgs2a-whrN
769414-btyjb6f1ut-whr
769396-sb2x5sxdd2-whr
Multipla
769408-hofsd2omnc-whr
769390-r97sjme661-whr
Multipla_2
769288-rlccjs2kwu-whrN
761593-vvlq2c6he1-whrN
Fiat_Multipla_1998

Fiat Multipla presenterades och skapade stor uppmärksamhet på grund av sin speciella form och inredning. Bilen är en 6-sitsig familjebil i samma storleksklass som Citroën Xsara Picasso där passagerarna är placerade i tre separata stolar i två sätesrader. Detta gör att Multipla är ovanligt bred - 1870 mm. En annan udda detalj är den delade, näbbformade motorhuven där strålkastarna är uppdelade i två enheter på separata höjder. Detta utseende har gjort att den i många länder ofta hånades på grund av sin säregna design.


Marianne Sterner hos tidningen "Vi Bilägare" gjorde ett test 1999 av Multipla. Hon fann en nästan obegripligt smart och ändamålsenligt konstruerad bil som på knappt 4 meters längd rymde sex passagerare och massor av bagage. Kupén var utformad med flexibilitet som motto, så fem av de sex stolarna var likadana och urlyftbara. Rymdkänslan beskrevs med en suverän liknelse: ”-Att sitta ensam och köra Multipla känns i början som att trycka i ett hörn av en glasveranda.” Genom framrutan hade man suverän närsikt och tack vare att sidorutorna lutade utåt föll varken regn eller snö in i bilen, samtidigt som man hade full koll på trottoarkanterna.


Föremål med upp till 2250 millimeters längd lastades enkelt in i bilen och som tillval kunde Multipla utrustas med kylbox för att få kyld dryck vid resor.


Väghållningen fick massor av beröm, inte ens med bilen fullsatt och med fyllt bagageutrymme vek sig Multipla en tum genom konbanans hinder. I snö plöjde bilen fram ”som en pråm”.

Faktafilmer om Fiat Multipla

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Ulysse, generation 1

Tillverkning: 1994 till 2002

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat Ulysse, generation 2

FIAT-Ulysse-837_12
768661-frcnali9st-whr
768658-0gh7bptipw-whrN
FIAT-Ulysse-837_13
FIAT-Ulysse-837_10
768664-2f8bh6rk52-whrN

Första generationen av Fiat Ulysse, Lancia Zeta, Citroën Evasion och Peugeot 806 presenterades 1994 och fick en mindre facelift modellår 1998. Den enda skillnaden mellan modellerna är utrustningsnivåerna samt små kosmetiska detaljer i front- och bakparti för att bättre passa in bland tillverkarnas övriga modeller. Detta är ett perfekt exempel på "badge engineering" mellan tillverkare.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Fiorino, generation 2

Tillverkning: 1988 till 2003

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat Fiorino, generation 1

Efterföljande modell: Fiat Doblò, Fiat Strada

a2a3fca64d92e87a3a58eaa76ea8b99dc0787dbf
fiat-fiorino-pick-up-1-0-1994
Fiat_Fiorino
1200px-Fiat_Fiorino_rear_20080111
FLP0080
fiatfiorino-brochure.chile-1989-6

Fiat Fiorino var en mindre skåpbil/pickup som tekniskt baserades på företagets småbilar. Den andra generationen Fiorino presenterades 1988 och byggde på teknik från Fiat Uno samt Tipo, med chassi från den brasilianska modellen Fiat Duna då det var mer robust.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Scudo, generation 1

Tillverkning: 1996 till 2007

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat Scudo, generation 2

fiat-scudo-1996-1996
fiat-scudo-1996-1998
1996-fiat-scudo-000
5dd9efa6b605d_0_big
im01167-1-fiat-scudo
27637156706_9283836646_b
fiat-scudo-1996-1996 (1)
fiat-scudo-1996-1998 (1)

Fiat Scudo var ett nyttofordon som presenterades 1995. Modellen skapades genom ett samarbete med PSA-gruppen, modellerna Peugeot Expert och Citroën Jumpy är näst intill identiska med Fiat Scudo. Modellerna har också mycket gemensamt med den så kallade Eurovan-serien från 1994 (Fiat Ulysse ,Peugeot 806 och Citroën Evasion). Scudo fanns som täckt skåpbil samt som minibuss med kapacitet för upp till 7 personer.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Ducato, generation 1

Tillverkning: 1981 till 1993

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat 242

Efterföljande modell: Fiat Ducato, generation 2

133652204-4b14a9ac-d32b-46c7-881f-8c0c074bd860
b9a1331725fb005605d9bb1f7ef1e332
cdff384940e2b9220b86f1a94cdc7221625a57b3
pictures_fiat_ducato_1981_5
Fiat-Ducato-Maxi
1981 Fiat Ducato Dual Cabine Chassis 001
Fiat_Ducato_Turbo_D_rear
Fiat_Ducato
Fiat_Ducato_Mk1_280_PassengerVan_1981_360_720_50-25
273869

Fiat Ducato är ett transportfordon som i lanserades 1981. Modellen var ett resultat av Fiats samarbete med PSA-gruppen (Peugeot-Citroën), där syskonmodellerna Alfa Romeo AR6, Citroën C25 och Peugeot J5 samt Fiat Ducato tillverkades tillsammans vid Sevel Val di Sangro-fabriken i Atessa samt i Sevel Campania-fabriken i Pomigliano d'Arco, Neapel.


Ducato är den vanligaste grundmodellen hos husbilstillverkare som används i Europa, med cirka två tredjedelar av av den totala europeiska marknaden.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Ducato, generation 2

Tillverkning: 1993 till 2006

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Fiat Ducato, generation 1

Efterföljande modell: Fiat Ducato, generation 3

fiat-ducato-1995-1998
1018-001-fiat-ducato-1995-tdu0-2-l
1018-001-fiat-ducato-1995-tdu0-0-l

Fiat Ducato generation 2 lanserades 1994, med systermodeller hos Peugeot Boxer samt Citroën Jumper.


Fiat Ducato är den vanligaste grundmodellen hos husbilstillverkare som används i Europa, med cirka två tredjedelar av av den totala europeiska marknaden.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat - Modellöversikt

Nedan specificeras samtliga modeller som Fiat haft i sitt sortiment, från starten 1899 till nutid. Klicka på det årtioende du vill veta mer om, så får du en översikt över de Fiat-modeller som såldes under den perioden.


Klicka på den modell du vill ha mer information om, så får du en översiktsinformation med material, artiklar samt filmklipp.


Vill du att en bild på din bil ska läggas upp under en modell? Vill du komplettera med fakta/information? Kontakta klubbens webmaster så hjälper vi dig.