Fiat 126 är en småbil med plats för fyra passagerare samt svansmotor, som tillverkades och marknadsfördes av Fiat under sammanlagt 28 års produktion från 1972 till 2000 med en och samma generation. 126 presenterades av Fiat oktober 1972 på bilsalongen Salone dell'Automobile di Torino som en ersättare till Fiat 500. Majoriteten av Fiat 126:or (cirka 3,3 miljoner stycken) tillverkades i Polen hos FSM / Fiat Polski i städerna Tychy och Bielsko-Biała och marknadsfördes som Polski Fiat 126p på många marknader. Italienska Fiat slutade marknadsföra 126 modellår 1993 i samband med att Cinquecento hade lanserats. Den totala produktionen i Italien och Polen blev 4 673 655 st tillverkade Fiat 126.
I Polen blev 126 en folkbil och en kulturell ikon och fick smeknamnet Maluch (vilket betyder "Den lille" på polska), ett namn som så småningom blev officiellt 1997 när "Maluch" började dyka upp märkt på baksidan av bilen.
Fiat Cinquecento (Cinquecento betyder 500 på italienska) presenterades 1991 som en ersättare till Fiat 126. Karossen var designad hos Fiat av Ermanno Cressoni och Antonio Piovano, inredningen designades av Claudio Mottino och Giuseppe Bertolusso. Modellen var storleksmässigt den minsta från Fiat tillsammans med 126 och tillverkades i FSM-fabriken i Tychy, Polen som Fiat tog över i sin helhet i samband med att produktionen startade sent 1991. Bilen är mycket lätt och väger cirka 730 kg fulltankad utan förare.
Den tillverkades med fyra motorer:
Modellen marknadsfördes även med tygtak med tillvalsnamnet Soleil. Cinquecento såldes bara i 3-dörrarsversion och ersattes 1998 av Fiat Seicento.
Fiat Cinquecento har aldrig marknadsförts i Sverige och endast ett fåtal finns i landet.
Fiat Seicento (Seicento betyder 600 på italienska) presenterades sent 1997 som en ersättare till Fiat Cinquecento. Den tekniska grunden baserades med den tidigare modellen Cinquecento där bottenplattan samt all grundteknik delades mellan dem. Modellen tillverkades i FSM-fabriken i Tychy, Polen precis som sina föregångare Fiat 126 och Cinquecento. Modellen marknadsfördes även med tygtak med tillvalsnamnet Soleil.
Den tillverkades med tre motorer:
I samband med Michael Schumachers framgångar i Formel 1 för Ferrari lanserades en specialutgåva kallad Seicento Michael Schumacher-edition som fick ett Abarth-kjolpaket, röda bälten samt en dekal med Schumachers signature på sidokjolarna samt bakluckan.
2005 namnändrades Seicento till 600 med mindre justeringar av front samt inredning.
Fiat Seicento har aldrig marknadsförts i Sverige och endast ett fåtal finns i landet.
Fiat Panda presenterades 1980 och marknadsfördes som en robust, slitstark men framförallt billig bil. Panda designades av Giorgetto Giugiaro och Aldo Mantovani via Italdesign och kännetecknades av enkelhet och funktionalitet i såväl form som teknik. Formgivningen vann också många priser för sin sparsmakade och funktionalistiska utstrålning.
1986 fick modellen en facelift med en efterföljande facelift 1991 och såldes i princip i samma utförande fram till 2003 då den generation 2 av Panda presenterades. Panda generation 1 hade då producerats i 23 år med över 4,5 miljon tillverkade exemplar. På många marknader fasades den ut redan under mitten av 1990-talet när de modernare modellerna Cinquecento och sedemera Seicento tog marknadsandelar.
Förutom standardmodellen med halvkombikaross och framhjulsdrift erbjöds en fyrhjulsdriven version (Panda 4x4), samt en täckt skåpversion utan baksäte kallad Panda Van. Genom åren fanns en rad olika utrustningspaket, såsom Pink, Dance, Pop, Young och Garda med olika färg- och klädselteman. Ett populärt utrustningsalternativ var ett soltak i canvas. Fiat Panda fanns också med eldrift i modellen Panda Elettra med en räckvidd mellan 70 - 100 kilometer samt ett pris som motsvarade tre vanliga Panda 750.
Fiat Uno presenterades 1983 som en ersättare för Fiat 127. Modellnamnet Uno (siffran "1" på italienska) syftade på att bilen skulle bli den mest sålda småbilen i Europa, något som lyckades då bilen var den mest sålda flera år i rad. Fiat Uno var en av Europas bäst säljande bilar under 1980-talet.
1984 utnämndes Uno till Årets bil i Europa. Uno ritades av Giorgetto Giugiaro via Italdesign. Designen var nyskapande då Fiat bröt trenden med allt lägre bilar och istället byggde en kompakt bil med mer takhöjd - resultatet blev bättre innerutrymmen. Grillen bar Fiats signum under 1980-talet; de snedställda ribborna.
Uno såldes som 3- och 5-dörrarsversioner i Sverige. Flertalet motorer fanns att välja på den svenska marknaden, cylindervolymen på basversionerna var mellan 0,9 och 1,5 liter och motoreffekten mellan 45 och 70 hkr.
Starkaste modellen var Uno Turbo 1,3 med 100 hkr, vilket gav den 800 kg lätta bilen en imponerande prestanda och 1990 vann Fiat Uno Turbo ett GTI-test i Teknikens Värld (läs artikeln nedan).
Modellår 1990 fick Uno en facelift med uppdaterad front samt vissa mindre skillnader.
Uno ersattes 1994 av Fiat Punto, men tillverkades vidare i Polen och fortsatte säljas på vissa europeiska marknader.
Fiat Tipo är en bilmodell som producerades mellan 1988-1995 och som valdes till "Årets europeiska bil" 1989. Tipo fanns i 3-dörrarsversion samt 5-dörrarsversion. När Tipo introducerades hade den mindre 1,4-litersmotorn analoga instrument och den större 1,6-litersmotorn digitala instrument, i samband med faceliften 1993 fick alla modeller analoga instrument efter köparnas önskemål.
I Sverige såldes Tipo med motoralternativen 1,4 liter samt 69 hkr och 1,6 Twincam samt 90 hkr. 1992 ersattes Twincam-motorn med 1,6 SOCH och effekten sjönk till 75 hkr. Toppversionen Tipo Sedicivalvole hade en 16-ventils 2-litersfyra på 139 hkr. Tipo fick beröm i bilpressen för sina utrymmen och bra väghållning.
Fiat Regata började produceras 1983 och fyllde behovet av en liten sedan mellan Fiat Uno och Fiat Argenta. En av huvudkonkurrenterna i samma storleksklass var Volkswagen Jetta och Ford Orion. Regata baserades på Fiat Ritmo och fanns både i sedan- och i kombiversion kallad Weekend.
I Sverige och Sydamerika fick bilmodellen namnet Regatta.
När den kom uppfattades Regata som en snygg bil i en blindundersökning som gjordes när bilar med övertejpade emblem fick granskas av ett urval personer. De svenska versionerna såldes med 1,5 litersmotor eller 1,6 liters twincam-motor med modellnamnen Regata 85 samt 100S. Regata 100S fick senare beteckningen 90 i.e. när den försågs med insprutning och katalysator och Regata 85 blev 75 i.e av samma anledning.
I ett jämförelsetest 1985 mellan Regatta Weekend och Opel Kadett Caravan ansåg Teknikens Värld att Fiat var att föredra som praktisk och rymlig familjebil.
Fiat Tempra är sedan-/kombiversionen av Fiat Tipo och lanserades 1990 då den ersatte Fiat Regata/Regatta. Fram till B-stolpen var modellen identisk med Tipo (förutom annan front), med en annan utformning av bagageutrymme samt bakparti liksom inredningen.
1993 presenterade Fiat sin nya modell Punto som var tänkt att ersätta Fiat Uno. Modellen fanns med 3- eller 5 dörrar samt som en 2-dörrars cabriolet. I Sverige är Punto 55 och Punto 75 vanligast av denna generation, båda med FIRE-motorer.
Punto Cabriolet byggdes av Bertone, den hade ett eldrivet infällbart tygtak och var en av de billigaste bilarna med öppet tak vid den tiden. I Europa tillverkades bilen även med manuellt tygtak.
Toppmodellen var Punto GT, med en utveckling av den turboladdade motorn som ursprungligen fanns i Fiat Uno Turbo. Motorn var på 1,4 liter samt 136 hkr, accelerationen 0-100 km/h var 7,9 sekunder med en toppfart över 200 km/h.
Generation två av modellserien Punto lanserades i september 1999 vid Frankfurt Motor Show. Designen var helt ny men följer den tidigare generationens designmönster. 3-dörrarsversionen lanserades som ett mer sportigt alternativ genom speciella designattribut, utrustningsval samt motoralternativ. Denna modell var den första som fick bära Fiats runda logotyp som fanns på Fiats bilar flera årtionden tillbaka, detta var för att fira Fiats 100-årsjubileum.
I Sverige såldes Punto 60 och Punto 80, den senare med en fyrventilsvariant av FIRE-motorn. Sommaren 2003 fick Punto en liten facelift med nya inredningsmaterial, nya strålkastare samt baklyktor.
Toppversionen av Punto var modellen 1,8 HGT som accelererade från 0-100 km/h på 8,6 sekunder. Väghållningen ansågs vara en stor förbättring jämfört med den tidigare Punto GT.
1995 presenterades första generationens Fiat Bravo tillsammans med sin systermodell Fiat Brava, då de ersatte den tidigare modellen Fiat Tipo. Bravo och Brava delade teknisk bottenplatta och stora delar av karossen, Bravo var en 3-dörrars halvkombi medan Brava hade en konventionell 5-dörrars kaross. Modellerna betraktades som innovativa designmässigt när de lanserades.
Modellerna olika utrustnings- och motoralternativ där Bravo marknadsfördes som den sportigare varianten.
Bravo HGT var utrustad med en 2-liters 5-cylindrig motor som gav bilen ett fantastiskt motorljud.
Fiat Bravo/Brava utsågs till Årets europeiska bil 1996.
1995 presenterades första generationens Fiat Brava tillsammans med sin systermodell Fiat Bravo, då de ersatte den tidigare modellen Fiat Tipo. Brava och Bravo delade teknisk bottenplatta och stora delar av karossen, Brava hade en konventionell 5-dörrars kaross medan Bravo var en 3-dörrars halvkombi. Modellerna betraktades som innovativa designmässigt när de lanserades.
Modellerna olika utrustnings- och motoralternativ där Brava marknadsfördes som den familjära varianten.
Fiat Brava/Bravo utsågs till Årets europeiska bil 1996.
Fiat Croma introducerades 1985 när den ersatte Fiat Argenta och i slutet av 1980-talet var efterfrågan på stora sedaner fortfarande stor.
Croma var en del av projektet Type Four där modellen delade bottenplatta - delvis även motorer och karossdetaljer - tillsammans med Saab 9000,Alfa Romeo 164 och Lancia Thema. Av de fyra modellsyskonen var Fiat Croma den billigaste. I Sverige kom modellen lite i skymundan jämfört med syskonmodellen från Saab, men Croma ansågs av många motorjournalister som mer komfortabel och körglad. Den hade en riktig delad bakaxel, medan Saab 9000 bara hade en stel bakaxel. "Den bästa Fiat på länge" skrev Teknikens Värld i samband med ett test 1986.
I Sverige såldes till en början enbart 2 litersversionen på 120 hk (115 hk med katalysator). Senare kom 2,0 Turbo på 150 hk, 2,0 16V på 137 hk samt en V6 på 2,5 liter samt 160 hkr.
När produktionen av modellen lades ner 1996 fick den ingen ersättningsmodell, då Fiat valde att specialisera sig på mindre bilar istället för stora sedaner.
Fiat Barchetta började produceras 1995, namnet Barchetta betyder "Liten båt" på italienska. Karossernas grund svetsades hos ILCAS, Sparone Canavese med ihopmontering hos den italienska karosserifirman Maggiora från 1995 till 2002 då Maggiora gick i konkurs. Efter cirka 2 års uppehåll återtogs produktionen i Fiats egna anläggning i Mirafiori.
Barchetta var en direkt utmanare till Mazda Miata MX-5. Den är framhjulsdriven och har en fyrcylindrig 1,8-liters med 16-ventiler. Motoreffekten var 131 hk vid 6300 rpm samt 164 Nm vid 4300 rpm, bilens vikt var 1050 kg utan förare. Toppfarten är 200 km/h och accelerationen 0-100 km/h tar 8,9 sekunder.
I slutet av 1993 presenterades Fiat Coupé på Bologna Motor Show. Den yttre karossdesignen hade utförts av Chris Bangle som arbetade hos Centro Stile Fiat, interiördesignen utfördes av Pininfarina.
Fiat hade bestämt sig för att tillverka en ny coupé. Två designförslag lades fram, ett alternativ från Centro Stile Fiat och ett från Pininfarina. Konceptet som tagits fram av Centro Stile Fiat samt Chris Bangle vann och beslut togs om att den skulle vara designen för Fiat Coupé. Designen som togs fram av Pininfarina togs sedan över av Peugeot, som hade den som grund till sin Peugeot 406 Coupé.
Fiat Coupé erbjöds med följande motoralternativ:
De turboladdade versionerna med 4 samt 5 cylindrar var utrustade med en effektiv Viscodrive-differential för att hjälpa bilen att behålla greppet vid aktiv körning.
2,0 liters 20V Turbo-modellen kunde accelerera från 0–100 km/h på 6,5 sekunder med en topphastighet på 240 km/h (0-100 km/h på 6,3 sekunder samt 250 km/h för 20v Turbo Plus med den 6-växlade växellådan). När produktionen upphörde i december 2000 hade totalt 72 762 st tillverkats.
Fiat Multipla presenterades och skapade stor uppmärksamhet på grund av sin speciella form och inredning. Bilen är en 6-sitsig familjebil i samma storleksklass som Citroën Xsara Picasso där passagerarna är placerade i tre separata stolar i två sätesrader. Detta gör att Multipla är ovanligt bred - 1870 mm. En annan udda detalj är den delade, näbbformade motorhuven där strålkastarna är uppdelade i två enheter på separata höjder. Detta utseende har gjort att den i många länder ofta hånades på grund av sin säregna design.
Marianne Sterner hos tidningen "Vi Bilägare" gjorde ett test 1999 av Multipla. Hon fann en nästan obegripligt smart och ändamålsenligt konstruerad bil som på knappt 4 meters längd rymde sex passagerare och massor av bagage. Kupén var utformad med flexibilitet som motto, så fem av de sex stolarna var likadana och urlyftbara. Rymdkänslan beskrevs med en suverän liknelse: ”-Att sitta ensam och köra Multipla känns i början som att trycka i ett hörn av en glasveranda.” Genom framrutan hade man suverän närsikt och tack vare att sidorutorna lutade utåt föll varken regn eller snö in i bilen, samtidigt som man hade full koll på trottoarkanterna.
Föremål med upp till 2250 millimeters längd lastades enkelt in i bilen och som tillval kunde Multipla utrustas med kylbox för att få kyld dryck vid resor.
Väghållningen fick massor av beröm, inte ens med bilen fullsatt och med fyllt bagageutrymme vek sig Multipla en tum genom konbanans hinder. I snö plöjde bilen fram ”som en pråm”.
Första generationen av Fiat Ulysse, Lancia Zeta, Citroën Evasion och Peugeot 806 presenterades 1994 och fick en mindre facelift modellår 1998. Den enda skillnaden mellan modellerna är utrustningsnivåerna samt små kosmetiska detaljer i front- och bakparti för att bättre passa in bland tillverkarnas övriga modeller. Detta är ett perfekt exempel på "badge engineering" mellan tillverkare.
Fiat Fiorino var en mindre skåpbil/pickup som tekniskt baserades på företagets småbilar. Den andra generationen Fiorino presenterades 1988 och byggde på teknik från Fiat Uno samt Tipo, med chassi från den brasilianska modellen Fiat Duna då det var mer robust.
Fiat Scudo var ett nyttofordon som presenterades 1995. Modellen skapades genom ett samarbete med PSA-gruppen, modellerna Peugeot Expert och Citroën Jumpy är näst intill identiska med Fiat Scudo. Modellerna har också mycket gemensamt med den så kallade Eurovan-serien från 1994 (Fiat Ulysse ,Peugeot 806 och Citroën Evasion). Scudo fanns som täckt skåpbil samt som minibuss med kapacitet för upp till 7 personer.
Fiat Ducato är ett transportfordon som i lanserades 1981. Modellen var ett resultat av Fiats samarbete med PSA-gruppen (Peugeot-Citroën), där syskonmodellerna Alfa Romeo AR6, Citroën C25 och Peugeot J5 samt Fiat Ducato tillverkades tillsammans vid Sevel Val di Sangro-fabriken i Atessa samt i Sevel Campania-fabriken i Pomigliano d'Arco, Neapel.
Ducato är den vanligaste grundmodellen hos husbilstillverkare som används i Europa, med cirka två tredjedelar av av den totala europeiska marknaden.
Fiat Ducato generation 2 lanserades 1994, med systermodeller hos Peugeot Boxer samt Citroën Jumper.
Fiat Ducato är den vanligaste grundmodellen hos husbilstillverkare som används i Europa, med cirka två tredjedelar av av den totala europeiska marknaden.