Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat-modeller 2000-tal

Nedan specificeras de modeller som såldes av Fiat under 2000-talet. Klicka på den modellen du vill ha mer info, material samt filmklipp på.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 126

Tillverkning: 1972 till 2000

Antal tillverkade: 4 673 655 st tillverkade

Föregående modell: Fiat 500

Efterföljande modell: Fiat Panda, Fiat Cinquecento

fiat_126
OT0458_14_600px
fiat-126
fiat_126 (1)
Fiat_126_1972
49247336626_bf04b66249_c

Fiat 126 är en småbil med plats för fyra passagerare samt svansmotor, som tillverkades och marknadsfördes av Fiat under sammanlagt 28 års produktion från 1972 till 2000 med en och samma generation. 126 presenterades av Fiat oktober 1972 på bilsalongen Salone dell'Automobile di Torino som en ersättare till Fiat 500. Majoriteten av Fiat 126:or (cirka 3,3 miljoner stycken) tillverkades i Polen hos FSM / Fiat Polski i städerna Tychy och Bielsko-Biała och marknadsfördes som Polski Fiat 126p på många marknader. Italienska Fiat slutade marknadsföra 126 modellår 1993 i samband med att Cinquecento hade lanserats. Den totala produktionen i Italien och Polen blev 4 673 655 st tillverkade Fiat 126.


I Polen blev 126 en folkbil och en kulturell ikon och fick smeknamnet Maluch (vilket betyder "Den lille" på polska), ett namn som så småningom blev officiellt 1997 när "Maluch" började dyka upp märkt på baksidan av bilen.

Faktafilmer om Fiat 126

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Seicento

Tillverkning: 1998 till 2010

Antal tillverkade: 1 328 973 st

Föregående modell: Fiat Cinquecento

Efterföljande modell: Fiat 500

Fiat-Seicento
768151-uq616psg4c-whr
FIAT600-2460_1
Fiat_Seicento_silver_hl
769120-oyf6ustuhp-whr
769117-6cn5mjjdrq-whrN
600
659671a4a4f5051d34729337ce633125_259608_17
180907_45_fia
fiat-seicento-sporting-1
SeicentoSporting
thumbnail_fiat-seicento-sporting-S4329165-11N

Fiat Seicento (Seicento betyder 600 på italienska) presenterades sent 1997 som en ersättare till Fiat Cinquecento. Den tekniska grunden baserades med den tidigare modellen Cinquecento där bottenplattan samt all grundteknik delades mellan dem. Modellen tillverkades i FSM-fabriken i Tychy, Polen precis som sina föregångare Fiat 126 och Cinquecento. Modellen marknadsfördes även med tygtak med tillvalsnamnet Soleil.


Den tillverkades med tre motorer:

I samband med Michael Schumachers framgångar i Formel 1 för Ferrari lanserades en specialutgåva kallad Seicento Michael Schumacher-edition som fick ett Abarth-kjolpaket, röda bälten samt en dekal med Schumachers signature på sidokjolarna samt bakluckan.


2005 namnändrades Seicento till 600 med mindre justeringar av front samt inredning.


Fiat Seicento har aldrig marknadsförts i Sverige och endast ett fåtal finns i landet.

Faktafilmer om Fiat Seicento

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Panda

Tillverkning: 1980 till 2003

Antal tillverkade: 4 500 000 st

Föregående modell: Fiat 126

Efterföljande modell: Fiat Cinquecento

Fiat-Panda-1980
FiatPanda4x4-2
Panda 4x4
Panda 4x4_2
Panda 4x4_3
Panda 4x4_4
bcc6f3cb08d0cfb58e399cd99562075a
4245800b-7845-49ac-bd24-5c915087d0a3
S1-fiat-panda-1980-2003-un-monument-de-design-pour-tous-des-900-eur-75
Panda 4x4_6
Panda 4x4_5

Fiat Panda presenterades 1980 och marknadsfördes som en robust, slitstark men framförallt billig bil. Panda designades av Giorgetto Giugiaro och Aldo Mantovani via Italdesign och kännetecknades av enkelhet och funktionalitet i såväl form som teknik. Formgivningen vann också många priser för sin sparsmakade och funktionalistiska utstrålning.


1986 fick modellen en facelift med en efterföljande facelift 1991 och såldes i princip i samma utförande fram till 2003 då den generation 2 av Panda presenterades. Panda generation 1 hade då producerats i 23 år med över 4,5 miljon tillverkade exemplar. På många marknader fasades den ut redan under mitten av 1990-talet när de modernare modellerna Cinquecento och sedemera Seicento tog marknadsandelar.


Förutom standardmodellen med halvkombikaross och framhjulsdrift erbjöds en fyrhjulsdriven version (Panda 4x4), samt en täckt skåpversion utan baksäte kallad Panda Van. Genom åren fanns en rad olika utrustningspaket, såsom Pink, Dance, Pop, Young och Garda med olika färg- och klädselteman. Ett populärt utrustningsalternativ var ett soltak i canvas. Fiat Panda fanns också med eldrift i modellen Panda Elettra med en räckvidd mellan 70 - 100 kilometer samt ett pris som motsvarade tre vanliga Panda 750.

Artiklar om Fiat Panda

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile - 2024-02-24T224835.059
showfile - 2024-02-24T224841.564
showfile - 2024-02-24T224846.849
showfile - 2024-02-24T224851.430
showfile - 2024-02-24T224856.030

Faktafilmer om Fiat Panda

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Uno

Tillverkning: 1983 till 2002 (Europa)

Antal tillverkade: 6 300 000 st tillverkade i Italien samt ytterligare 2 500 000 st tillverkade globalt

Föregående modell: Fiat 127

Efterföljande modell: Fiat Punto, generation 1

fiat-uno-le-foto-storiche
3146f7c5add153fe39f021ee09b3a2cf
Fiat_Uno_Turbo_1985
fiat_uno_turbo_i.e_edited
fiat-uno-3-door-front-side-0-305212
Fiat-Uno-The-Numero-Uno-Supermini-01
unnamed
sl_237115087_fiat-uno-1989-side-view_4x
i746084
First_Series_Fiat_Uno_Turbo_i.e._Interior_(1988)
First_series_Fiat_Uno_Turbo_i.e._Digital_Instrument_Cluster
769513-pj4r4yrrgp-whrN
1988_fiat_uno_1632162154d667928da98fb51d8DL1_6820N

Fiat Uno presenterades 1983 som en ersättare för Fiat 127. Modellnamnet Uno (siffran "1" på italienska) syftade på att bilen skulle bli den mest sålda småbilen i Europa, något som lyckades då bilen var den mest sålda flera år i rad. Fiat Uno var en av Europas bäst säljande bilar under 1980-talet.


1984 utnämndes Uno till Årets bil i Europa. Uno ritades av Giorgetto Giugiaro via Italdesign. Designen var nyskapande då Fiat bröt trenden med allt lägre bilar och istället byggde en kompakt bil med mer takhöjd - resultatet blev bättre innerutrymmen. Grillen bar Fiats signum under 1980-talet; de snedställda ribborna.

Uno såldes som 3- och 5-dörrarsversioner i Sverige. Flertalet motorer fanns att välja på den svenska marknaden, cylindervolymen på basversionerna var mellan 0,9 och 1,5 liter och motoreffekten mellan 45 och 70 hkr.


Starkaste modellen var Uno Turbo 1,3 med 100 hkr, vilket gav den 800 kg lätta bilen en imponerande prestanda och 1990 vann Fiat Uno Turbo ett GTI-test i Teknikens Värld (läs artikeln nedan).


Modellår 1990 fick Uno en facelift med uppdaterad front samt vissa mindre skillnader.


Uno ersattes 1994 av Fiat Punto, men tillverkades vidare i Polen och fortsatte säljas på vissa europeiska marknader.


Artiklar om Fiat Uno

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (82)
showfile (83)
showfile (84)
showfile (85)
showfile (86)
showfile (87)
showfile (88)
showfile (89)
showfile (75)
showfile (76)
showfile (77)
showfile (78)
showfile (79)
showfile (80)
showfile (81)
showfile (97)
showfile (98)
showfile (99)
showfile (90)
showfile (91)
showfile (92)
showfile (93)
showfile (94)
showfile (95)
showfile - 2024-02-24T224512.123
showfile - 2024-02-24T224602.385

Faktafilmer om Fiat Uno

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 500

Tillverkning: 2007 till nutid

Antal tillverkade: Över 2 500 000 st

Föregående modell: Fiat Seicento

Efterföljande modell: Ej nerlagd

714964-rr3h38ar5b-whr
750160-qjo9fhtmsf-whr_N
753439-xfj7acym32-whr
714886-uginukqeur-whr_N
753457-jsjcr4yti8-whr_N
750154-oui5iim933-whr
749665-tpgs783pmd-whr_N
750055-n9qc787ese-whr
714874-7ook7cq1gi-whr_N
714766-31idt5i13x-whr
750046-1onpagk9y1-whr_N
712204-nr0viw50qs-whr_N
712192-mmjvebrlp8-whr
750037-v9sk106o54-whr_N
749992-l6hc5ditmp-whr_N
749944-8xj3qlfrox-whr_N
712195-0541vdbhas-whr
712198-54fgrmxlc5-whr_N
750049-1kyv4brtor-whr_N
714769-4g370ncki0-whr
750040-ojb70f2xn5-whr_N
749914-ux1ntcf4np-whr_N
749893-adu4ncht02-whr_N
750001-lifbah9df4-whr
714961-tb379k0o3v-whr
714880-gq5fvxbxph-whr
753460-u0rqaul29x-whr_N
750157-yx30jt5b19-whr_N
750064-nicra13tay-whr_N
750082-uy4p8lhbn2-whr
750091-dxktd4yabc-whr_N
753271-h75qugurww-whr_N
753445-ifocpjt7pj-whr
750106-9mao1kec80-whr_N
750115-qgsq09n8ij-whr_N
750145-aerhowlnxc-whr_N
714883-ba82uil42t-whr_N
714958-rcaop1uegt-whr_N
749668-6427g0of7j-whr_N
730114-kw5kefgv0t-whr_N
749671-r7v0cfyt7b-whr_N
749908-p5pvjp0f77-whr_N
749950-2kl8b02gen-whr_N
750043-hu963r3y7l-whr
750007-bjfg83yt10-whr
714967-5yp4aa2ty9-whr

Fiat 500 är en stadsbil i A-segmentet som tillverkats och marknadsförs av Fiats underavdelning till Stellantis sedan 2007. Den är utvecklad av Fiats Centro Stile samt bygger på bottenplattan från Fiat Panda som även delas med Ford Ka. Det är en kompakt 3-dörrarsbil som varit oförändrad förutom en facelift till årsmodell 2016. 500 är av FCA-gruppen internt betecknad som Type 312.


För att komma till sektionen gällande Abarth-versionerna av 500, klicka här.


Designen kommer från Fiat Trepiùno 3+1-konceptet designat av Roberto Giolito som visades 2004. Designen på 500 är gjord för att påminna om den tidigare generationen Fiat 500 som fanns mellan 1957 och 1975.  2011 tilldelades Roberto Giolito från Centro Stile Fiat ett pris för bästa industridesign från Compasso d'Oro för designen av Fiat 500. Fiat 500 har vunnit 140 olika utmärkelser, inklusive Årets europeiska bil 2008.

Klicka här för en källförteckning av vilka utmärkelser som tilldelats Fiat 500.


500 tillverkas i Tychy, Polen och Toluca, Mexiko och marknadsförs i mer än 100 olika länder över hela världen. Från början planerades en produktion på 60 000 bilar per år vilket var en stor underskattning, bilens populäritet blev enorm, det tillverkas fortfarande mer än den tredubbla mängden Fiat 500 per år.


2012 hade 1 000 000 st Fiat 500 producerats och 2017 passerades 2 000 000 st byggda bilar.  Mars 2021 tillverkades bil nummer 2 500 000 st, bil nummer 2 500 000 tillverkades i fabriken i Tychy, Polen.


Fiat 500 tillverkas i flera olika versioner, med såväl bensin/dieselmotorer som elmotorer. Karossen finns såväl med fast tak som tygtak.

  • Fiat 500, en 3-dörrars småbil med fast tak tillverkad sedan 2007.
  • Fiat 500C, en 3-dörrars småbil med tygtak tillverkad sedan 2009.
  • Fiat 500e, en 3-dörrars småbil med elmotor samt fast tak/tygtak tillverkad sedan 2013.


De bensindrivna alternativ som har erbjudits till Fiat 500 är:


De dieseldrivna alternativ som har erbjudits till Fiat 500 är:


De hybridalternativ (mildhybrid) som har erbjudits till Fiat 500 är:


De eldrivna alternativ som har erbjudits till Fiat 500 är:


Fiat 500 är ett av de charmigaste alternativen gällande småbilar som finns på marknaden och kommer liksom sina föregångare att bli en framtida klassiker just på grund av sin karaktär och simplicitet.

Artiklar om Fiat 500

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile - 2024-02-24T224926.409

Faktafilmer om Fiat 500

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Abarth 500

Tillverkning: 2007 till nutid

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat Seicento

Efterföljande modell: Ej nerlagd

2013-fiat-500c-abarth-15_N
newabarth500e08-637c974263517
098-abarth-595N
FIAT-595-Abarth-5655_43
101023
Abarth500eTurismoConvertible12
0_CDCjRAMc6C0Us-FJ
01-286268
aut-30-iz1165-01p
abarth-595-competizione-to-bow-in-bologna_3
2013-fiat-abarth-595-50th-anniversary-edition_100439092_h
abarth_595_50_anniversario_86
ABARTH-595-ESSEESSE-2
-JSH5679N
Abarth 595
2013-fiat-500c-abarth-rear-view-carbuzz-399020-1600
2013_Abarth_595Competizione2
2013-fiat-500_100410234_h
maxresdefault
file
2013_Abarth_595Turismo3
Fiat-Abarth-500-595-Turismo-and-595-Competizione
96-abarth-500e-interior
Abarth_500e_Convertible-01@2x
Abarth-Fiat-500e-ev-electric-2023-yellow-025
20221122_ab_abarth_500e_002-637ca949c9ae2
mceu_1644793631684751471293n
Abarth_500e_Scorpionissima-01@2x

Abarth 500 är en prestandamodell av Fiat 500 som har modifierats internt av FCA  Abarth. Den presenterades på bilsalongen i Genève 2008, samtliga bensinmodeller använder en turboladdad och laddluftkyld version av 1,4-liters Fire-motorn. Abarth-versionen av 500C presenterades 2010 på bilsalongen i Genève.


För att komma till sektionen gällande standardversionerna av 500, klicka här.


Abarth 595 presenterades till modellåret 2012. Utrustningsversionerna över basmodellen kallades för Turismo, Competizione samt Kit Elaborazione som innehåll såväl interiöra som exteriöra skillnader samt olika effektnivåer på motorn. 


2016 i samband med att normalversionen av Fiat 500 fick en facelift fick även Abarth-versionen en uppdatering i sitt modellutbud. Utrustningsversionerna över basmodellen kallades för Turismo, Pista, Competizione samt Essesse. 


Abarth tillverkas i flera olika versioner, med såväl bensin som elmotorer. Karossen finns såväl med fast tak som tygtak.


De bensindrivna alternativ som har erbjudits till Abarth 500 är:


De eldrivna alternativ som har erbjudits till Abarth 500e är:


Abarth 500 är en otroligt körglad småbil bland sina konkurrenter och kommer liksom sina föregångare att bli en framtida klassiker just på grund av sin italienska karaktär och fantastiska körglädje.

Faktafilmer om Abarth 500

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Panda, generation 2

Tillverkning: 2003 till 2012

Antal tillverkade: 2 168 491 st

Föregående modell: Fiat Panda, generation 1

Efterföljande modell: Fiat Panda, generation 3

Fiat-Panda_Dynamic-2003-1280-03
Fiat-Panda_Cross-2006-1280-03
Fiat-Panda_4x4-2004-1280-47
Fiat-Panda_Actual-2003-1280-06
Fiat-Panda_4x4-2004-1280-31
Fiat-Panda_Cross-2006-1280-04
Fiat-Panda_Dynamic-2003-1280-05
Fiat-Panda_Dynamic-2003-1280-1e
753277-bovp4vnjgo-whr_N
Fiat-Panda_100HP-2007-1280-19
Fiat-Panda_4x4-2004-1280-2d
Fiat-Panda_100HP-2007-1280-10
Fiat-Panda_4x4-2004-1280-1f
Fiat-Panda_100HP-2007-1280-13
Fiat-Panda_4x4-2004-1280-29
Fiat-Panda_100HP-2007-1280-17
714934-n16wgq69mc-whr_N
Fiat-Panda_Dynamic-2003-1280-0b
Fiat-Panda_Dynamic-2003-1280-09
Fiat-Panda_Cross-2006-1280-21
Fiat-Panda_Dynamic-2003-1280-1b
714931-eqaekdkt6y-whr_N
Fiat-Panda_Cross-2006-1280-1d
Fiat-Panda_Dynamic-2003-1280-07
Fiat-Panda_Cross-2006-1280-01
Fiat-Panda_Actual-2003-1280-07
Fiat-Panda_Dynamic-2003-1280-04
Fiat-Panda_Cross-2006-1280-1a
Fiat-Panda_4x4-2004-1280-48
Fiat-Panda_4x4-2004-1280-45
Fiat-Panda_4x4-2004-1280-3b
Fiat-Panda_Dynamic-2003-1280-1f
Fiat-Panda_100HP-2007-1280-11
Fiat-Panda_4x4-2004-1280-15
Fiat-Panda_4x4-2004-1280-0d
Fiat-Panda_100HP-2007-1280-08
752995-dacqc2wv16-whr_N
Fiat-Panda_Cross-2006-1280-1c
Fiat-Panda_100HP-2007-1280-0e
753286-vk5rbn553j-whr_N

Fiat Panda presenterades modellår 2003, den skulle egentligen fått namnet Gingo men Renault protesterade och ansåg att namnet var för likt deras modell Twingo - Fiat lät den då behålla modellnamnet Panda.

Modellen skiljde sig kraftigt från ursprungsmodellen, både storleksmässigt samt att den nya generationen hade 5 dörrar istället för 3 dörrar som den tidigare generationen. År 2004 utnämndes Panda till Årets europeiska bil. Modellen såldes som framhjulsdriven som fyrhjulsdriven (4X4), med traditionellt baksäte och som skåpbil (Van).


I ett test av Vi Bilägare 2007 ansågs Fiat Panda 4x4 vara ett mycket bra och ekonomiskt val för en liten familj med behov av extra framkomlighet.

Artiklar om Fiat Panda, generation 2

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile - 2024-02-24T224713.147
showfile - 2024-02-24T224733.572
showfile - 2024-02-24T224738.679
showfile - 2024-02-24T224742.862
showfile - 2024-02-24T224747.857
showfile - 2024-02-24T224752.255
showfile - 2024-02-24T224756.967

Faktafilmer om Fiat Panda, generation 2

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Punto, generation 2

Tillverkning: 1999 till 2010

Antal tillverkade: 2 960 000 st

Föregående modell: Fiat Punto, generation 1

Efterföljande modell: Fiat Grande Punto

768685-ag7tc8bffr-whr
768712-4bpkalvulu-whr
768676-pufnxmgmj0-whrN
768688-2vx9opewqw-whrN
768823-x3f7t4m3b9-whrN
768682-fh0ehwrtnv-whrN
768748-rc3j6f5gdu-whr
768949-ltiy0gnwrr-whr
768703-7q9gfkouf3-whrN
Fiat_Punto_1999

Generation två av modellserien Punto lanserades i september 1999 vid Frankfurt Motor Show. Designen var helt ny men följer den tidigare generationens designmönster. 3-dörrarsversionen lanserades som ett mer sportigt alternativ genom speciella designattribut, utrustningsval samt motoralternativ. Denna modell var den första som fick bära Fiats runda logotyp som fanns på Fiats bilar flera årtionden tillbaka, detta var för att fira Fiats 100-årsjubileum.


I Sverige såldes Punto 60 och Punto 80, den senare med en fyrventilsvariant av FIRE-motorn. Sommaren 2003 fick Punto en liten facelift med nya inredningsmaterial, nya strålkastare samt baklyktor.


Toppversionen av Punto var modellen 1,8 HGT som accelererade från 0-100 km/h på 8,6 sekunder. Väghållningen ansågs vara en stor förbättring jämfört med den tidigare Punto GT.

Artiklar om Fiat Punto, generation 2

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (63)
showfile (64)
showfile (65)
showfile (66)
showfile (67)
showfile (68)
showfile (69)

Faktafilmer om Fiat Punto, generation 2

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Grande Punto

Tillverkning: 2005 till 2012

Antal tillverkade: 2 142 804 st

Föregående modell: Fiat Punto, generation 2

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

753181-qynmmmi93y-whr_N
755548-gppbpq6bfy-whr
753547-99t4dt98m4-whr
753499-x9c0nggruk-whr_N
753538-xhwurxhx1i-whr
753613-45muxhqspr-whr_N
753226-pk1xwb12f5-whr
753487-6hsfc3eqvr-whr_N
753160-b1e2owyxl0-whr
755590-l1fup86ggo-whr_N
755605-14doa80fy8-whr_N
753184-sy4klixoin-whr_N
753496-n99t9b7s24-whr_N
753490-l8lrqe2rxr-whr_N
753223-elk602xrox-whr
753481-4mfhsusnfa-whr_N
753154-n9r3wcf3gq-whr
755506-3t7s6hy2yb-whr_N
753151-y6m2u68g7b-whr_N
753562-1sjd22w354-whr_N
753505-bs0oitk13k-whr_N
753544-32mrx6xkq6-whr
753526-pyj6lxha8l-whr_N
753541-l63pje7090-whr
753169-bif25q61eu-whr

Fiat Grande Punto presenterades på bilsalongen i Frankfurt 2005 som en ersättare till Punto generation 2 som i storlek var en storleksklass mindre än Grande Punto. Den erbjöds med 3/5-dörrarskaross och hade hög säkerhet, Grande Punto fick högsta betyg - 5 stjärnor - i EuroNCAP-krocktest som genomfördes. Fiat Grande Punto vann en testduell mot Nissan Note i Vi Bilägare 2007.


Designen till bilen stod Giorgetto Giugiaro hos Italdesign för och är tydligt inspirerad av Maserati 3200 som hade samma designer och såldes under samma period.


Abarth Grande Punto som var det sportiga alternativet hade en 1,4-liters turbomotor på 150/180 hästkrafter.

Artiklar om Fiat Grande Punto

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (52)
showfile (53)
showfile (54)
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Bravo, generation 1

Tillverkning: 1995 till 2001

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat Tipo

Efterföljande modell: Fiat Stilo

72e1e7849021a3812aeed5203ed2560e
260707-82-fia
fiat-bravo-hgt-182
1995_Fiat_Brava_Dashboard
FIAT-Bravo-2430_24
Bravo HGT Leather Interior 004
autowp.ru_fiat_bravo_hgt_2
769132-u2mxg2may7-xlargeN
5-fiat-bravo-1996-N

1995 presenterades första generationens Fiat Bravo tillsammans med sin systermodell Fiat Brava, då de ersatte den tidigare modellen Fiat Tipo. Bravo och Brava delade teknisk bottenplatta och stora delar av karossen, Bravo var en 3-dörrars halvkombi medan Brava hade en konventionell 5-dörrars kaross. Modellerna betraktades som innovativa designmässigt när de lanserades.


Modellerna olika utrustnings- och motoralternativ där Bravo marknadsfördes som den sportigare varianten.


Bravo HGT var utrustad med en 2-liters 5-cylindrig motor som gav bilen ett fantastiskt motorljud.


Fiat Bravo/Brava utsågs till Årets europeiska bil 1996.

Artiklar om Fiat Bravo

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (51)

Faktafilmer om Fiat Bravo

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Bravo, generation 2

Tillverkning: 2007 till 2014

Antal tillverkade: 349 771 st

Föregående modell: Fiat Stilo

Efterföljande modell: Fiat Tipo, generation 2

15134d2db692467b8c04578a0990f814
FIAT-Bravo-2452_45
712174-0nou6vy3l0-whr_N
car_photo_479899_N
unnamed
714916-ij5ar2i0xa-whr_N
2566712116_ce663a654c_b
714913-aoqkbmyolf-whr_N
712171-i6b43e54f1-whr_N
2010_Fiat_Bravo_Sport_Multijet_165_2.0_Front
fiat-bravo-rear_N

2007 lanserades Fiat Bravo generation 2 för att ersätta den utgående Fiat Stilo-modellen.

Bravo generation 2 utvecklades på mycket kort tid eftersom Fiat-koncernen var måna om att snabbt ersätta den utgående modellen Stilo som hade svaga försäljningssiffror. Den tekniska bottenplattan blev återanvänd från föregångaren Stilo, medan den yttre samt inre designen var helt ny. Modellen tillverkades i Europa till och med slutet av 2014 när den ersattes av Fiat Tipo generation 2.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Brava

Tillverkning: 1995 till 2001

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat Tipo

Efterföljande modell: Fiat Stilo

fiat-brava
1999_fiat_brava_interior
Fiat_Brava_1.6_ELX_rear
1-3-786
130554

1995 presenterades första generationens Fiat Brava tillsammans med sin systermodell Fiat Bravo, då de ersatte den tidigare modellen Fiat Tipo. Brava och Bravo delade teknisk bottenplatta och stora delar av karossen, Brava hade en konventionell 5-dörrars kaross medan Bravo var en 3-dörrars halvkombi. Modellerna betraktades som innovativa designmässigt när de lanserades.


Modellerna olika utrustnings- och motoralternativ där Brava marknadsfördes som den familjära varianten.


Fiat Brava/Bravo utsågs till Årets europeiska bil 1996.

Faktafilmer om Fiat Brava

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Stilo

Tillverkning: 2001 till 2007

Antal tillverkade: 463 303 st

Föregående modell: Fiat Bravo / Fiat Brava

Efterföljande modell: Fiat Bravo, generation 2

758263-ladvdc0drn-whr
759376-wskoetwj6k-whr
759439-iin9aweos6-whr
764632-mj0ne0ihl2-whr_N
764650-ulg0a69lea-whr_N
764647-npqws14j10-whr_N
764656-lbhgf5pvn9-whr_N
764635-x2pn52vxoc-whr_N
764641-dh6s240xo4-whr_N
758473-7i9dmjx8wf-whr_N
758659-u369qtlp0b-whr
759265-a6e52rtc1n-whr
759271-kbnsvi64yu-whr_N
759349-eklv42y8kl-whr
759382-69xr1654gy-whr
758251-aw26k6vguq-whr_N
758266-dbr44bfveo-whr
758287-9rsn3ulntx-whr
758296-dre1t6pfbj-whr_N
758341-yqcc0wpk9s-whr
758437-jneq0su7r2-whr_N
758311-k0ubd6rdvu-whr
759442-ivsb1qo23n-whr_N
759460-obf6nq64d6-whr_N
764638-l978be54x3-whr
764644-h0j0fb1nfu-whr_N
764653-db9whjgt2d-whr_N
764659-95xdaas62m-whr_N
759262-wm51dt9y1q-whr
759274-b6qhs7h5um-whr_N
759277-5vr6ivhpvq-whr_N
759280-gjj8jnehci-whr
759283-kcvwwlw0l0-whr
759295-c5bxdccw81-whr
759298-syql16pupg-whr
759313-nnbiwo886t-whr
759301-0iujgotf91-whr
759358-putcy5ub2t-whr
759364-t3u81kmwcl-whr
759379-do0l39r8ln-whr
759373-wac7nu91p6-whr
759370-s5xli68c24-whr
758257-kn6ppxi76b-whr
758260-1i2pwl9kfw-whr_N
758275-bv7ykrfqht-whr_N
758278-ym86ldyklr-whr_N
758293-drosccrxr2-whr_N
758290-1rr847kae9-whr_N
758284-au1e8oossf-whr_N
758281-ejo33qe0i6-whr
758308-jnewoew0um-whr
758338-sgb95us6ce-whr
758332-jmw5pgsvwq-whr
758377-74n9cmiw7i-whr_N
758419-n1g8s2shfw-whr
758395-det6ha6elq-whr
759343-0ef6pvhoa6-whr

Fiat Stilo presenterades på motorsalongen i Bologna 2001 för att ersätta de utgående modellerna av Fiat Bravo/Brava. Från början skulle modellen ha hetat Scudino, men man ändrade sig då namnet ansågs ha en för nära koppling till transportbilen Fiat Scudo. Stilo fanns i 3/5-dörrarsversioner vid lanseringen och kompletterades av kombiversionen Multiwagon modellår 2003.


Stilo hade 4-cylindriga bensin/dieselmotorer samt en 5-cylindrig bensinmotor.

Faktafilmer om Fiat Stilo

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Marea

Tillverkning: 1996 till 2002

Antal tillverkade: 208 867 st

Föregående modell: Fiat Tempra

Efterföljande modell: Fiat Stilo

769234-47qh61pvuy-whrN
769231-fuyaxeaixc-whrN
1280px-Fiat_Marea_Weekend_-_Split_rear_door
769225-q35dmlaecw-whrN
769258-yv7uogitj6-whr
769270-wxf3l4cr3e-whr
769264-l6odyfu3s5-whrN
769267-hbg3mtt9h6-whrN
769255-498ds6g0fv-whrN
769261-7pkeaa7yao-whr
769273-tjoeg1dpww-whr
347

Fiat Marea presenterades 1996 och är sedan- respektive kombiversion (Weekend) av Fiat Bravo/Brava.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Croma, generation 2

Tillverkning: 2005 till 2010

Antal tillverkade: 132 973 st

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

754987-2i08ftn0bi-whr
754945-01nqrgg7rv-whr
754921-oeh95aomju-whr_N
754918-1rqs3ewib9-whr_N
764818-ffva6eemoe-whr_N
755074-efop5sj00c-whr
754927-t6y4a4fksv-whr
754984-29dyntb67j-whr
755035-6ydawi8x9i-whr_N
754990-pxjyedcmms-whr_N
754936-saumikabkn-whr
754909-i23wciujan-whr_N
764821-xr3x9b629c-whr_N
754924-d4f696jhub-whr
754933-sq82pk4evr-whr_N
754963-mxr72pdp3h-whr
755038-9jlthr2b5t-whr_N
754939-5ie3dyq30l-whr
754912-s71xe8j6s1-whr_N
755065-h0dle43lh6-whr_N
755041-uvmvd0rhj5-whr_N
755044-sftssnry80-whr
755014-79a4dj1dcm-whr
755032-p3eblyur5y-whr
754930-aktunlfq99-whr

År 2005 presenterade Fiat sin nya modell Fiat Croma generation 2, som karossmässigt var mellan en familjekombi och en mindre familjebuss då den var relativt högbyggd. Den nya versionen av Croma hade ingenting gemensamt med den tidigare generationen Croma som var en stor sedan.


Den nya generationen Croma delade bottenplatta med Saab 9-3 och Opel Vectra i ett samarbete med General Motors, och fanns med 4-cylindra bensinmotorer samt 4 samt 5-cylindriga dieselmotorer.


Croma fick en facelift till modellår 2008, men var i övrigt oförändrad tills produktionen avslutades sent 2010.

Faktafilmer om Fiat Croma, generation 2

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Coupé

Tillverkning: 1993 till 2000

Antal tillverkade:  72 762 st

Föregående modell: Fiat 124 Sport Coupé

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

768250-pgj0ntpxpq-whrN
768256-dkk5hmw5sb-whrN
S0-fiat-coupe-1993-2000-style-et-raffinement-mecanique-des-4-000-eur-6
Coupe
coupe_fiat_1
Coupe-20V-KRC-1
768259-8b652jxou4-whrN
98-fiat-coupeN
Fiat coupe-5
Fiat-Coupe-interior
99-fiat-coupeN

I slutet av 1993 presenterades Fiat Coupé på Bologna Motor Show. Den yttre karossdesignen hade utförts av Chris Bangle som arbetade hos Centro Stile Fiat, interiördesignen utfördes av Pininfarina.


Fiat hade bestämt sig för att tillverka en ny coupé. Två designförslag lades fram, ett alternativ från Centro Stile Fiat och ett från Pininfarina. Konceptet som tagits fram av Centro Stile Fiat samt Chris Bangle vann och beslut togs om att den skulle vara designen för Fiat Coupé. Designen som togs fram av Pininfarina togs sedan över av Peugeot, som hade den som grund till sin Peugeot 406 Coupé.


Fiat Coupé erbjöds med följande motoralternativ:


De turboladdade versionerna med 4 samt 5 cylindrar var utrustade med en effektiv Viscodrive-differential för att hjälpa bilen att behålla greppet vid aktiv körning.


2,0 liters 20V Turbo-modellen kunde accelerera från 0–100 km/h på 6,5 sekunder med en topphastighet på 240 km/h (0-100 km/h på 6,3 sekunder samt 250 km/h för 20v Turbo Plus med den 6-växlade växellådan). När produktionen upphörde i december 2000 hade totalt 72 762 st tillverkats.

Artiklar om Fiat Coupé

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile - 2024-02-24T225508.256
showfile - 2024-02-24T225646.768
showfile - 2024-02-24T225651.872
showfile - 2024-02-24T225707.830
showfile - 2024-02-24T225717.134
showfile - 2024-02-24T225431.311
showfile - 2024-02-24T225435.828
showfile - 2024-02-24T225726.611
showfile - 2024-02-24T225731.439
showfile - 2024-02-24T225736.222
showfile - 2024-02-24T225744.523
showfile - 2024-02-24T225749.740
showfile - 2024-02-24T225755.457
showfile - 2024-02-24T225803.630
showfile - 2024-02-24T225809.233
showfile - 2024-02-24T225813.330
showfile - 2024-02-24T225005.220
showfile - 2024-02-24T225108.541
showfile - 2024-02-24T225113.374
showfile - 2024-02-24T225117.856
showfile
showfile (1)
showfile - 2024-02-24T225844.521
showfile (2)
showfile (3)

Faktafilmer om Fiat Coupé

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Barchetta

Tillverkning: 1995 till 2005

Antal tillverkade:  57 700 st

Föregående modell: Fiat 124 Sport Spider

Efterföljande modell: Fiat 124 Spider

768988-y2k3k3un60-whrN
originalN
IMG_5973N
f56279d9b98e4d45a11397c9628a1314
768967-lovxj17iri-whrN
df2dbfcbdbbf7a7fe4811f8d048c2b70
1995-Fiat-Barchette-25
1_iEZD7a7adY4bOh955q_7zg
original_34N
50256314517_688c3ffddd_b

Fiat Barchetta började produceras 1995, namnet Barchetta betyder "Liten båt" på italienska. Karossernas grund svetsades hos ILCAS, Sparone Canavese med ihopmontering hos den italienska karosserifirman Maggiora från 1995 till 2002 då Maggiora gick i konkurs. Efter cirka 2 års uppehåll återtogs produktionen i Fiats egna anläggning i Mirafiori.


Barchetta var en direkt utmanare till Mazda Miata MX-5. Den är framhjulsdriven och har en fyrcylindrig 1,8-liters med 16-ventiler. Motoreffekten var 131 hk vid 6300 rpm samt 164 Nm vid 4300 rpm, bilens vikt var 1050 kg utan förare. Toppfarten är 200 km/h och accelerationen 0-100 km/h tar 8,9 sekunder.

Artiklar om Fiat Barchetta

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (59)
showfile (60)
showfile (61)
showfile (62)

Faktafilmer om Fiat Barchetta

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Multipla

Tillverkning: 1998 till 2010

Antal tillverkade: ~400 000 st

Föregående modell: Fiat 600 Multipla

Efterföljande modell: Fiat 500L

769276-u57icfgs2a-whrN
769414-btyjb6f1ut-whr
769396-sb2x5sxdd2-whr
Multipla
769408-hofsd2omnc-whr
769390-r97sjme661-whr
Multipla_2
769288-rlccjs2kwu-whrN
761593-vvlq2c6he1-whrN
Fiat_Multipla_1998

Fiat Multipla presenterades och skapade stor uppmärksamhet på grund av sin speciella form och inredning. Bilen är en 6-sitsig familjebil i samma storleksklass som Citroën Xsara Picasso där passagerarna är placerade i tre separata stolar i två sätesrader. Detta gör att Multipla är ovanligt bred - 1870 mm. En annan udda detalj är den delade, näbbformade motorhuven där strålkastarna är uppdelade i två enheter på separata höjder. Detta utseende har gjort att den i många länder ofta hånades på grund av sin säregna design.


Marianne Sterner hos tidningen "Vi Bilägare" gjorde ett test 1999 av Multipla. Hon fann en nästan obegripligt smart och ändamålsenligt konstruerad bil som på knappt 4 meters längd rymde sex passagerare och massor av bagage. Kupén var utformad med flexibilitet som motto, så fem av de sex stolarna var likadana och urlyftbara. Rymdkänslan beskrevs med en suverän liknelse: ”-Att sitta ensam och köra Multipla känns i början som att trycka i ett hörn av en glasveranda.” Genom framrutan hade man suverän närsikt och tack vare att sidorutorna lutade utåt föll varken regn eller snö in i bilen, samtidigt som man hade full koll på trottoarkanterna.


Föremål med upp till 2250 millimeters längd lastades enkelt in i bilen och som tillval kunde Multipla utrustas med kylbox för att få kyld dryck vid resor.


Väghållningen fick massor av beröm, inte ens med bilen fullsatt och med fyllt bagageutrymme vek sig Multipla en tum genom konbanans hinder. I snö plöjde bilen fram ”som en pråm”.

Faktafilmer om Fiat Multipla

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Ulysse, generation 1

Tillverkning: 1994 till 2002

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat Ulysse, generation 2

FIAT-Ulysse-837_12
768661-frcnali9st-whr
768658-0gh7bptipw-whrN
FIAT-Ulysse-837_13
FIAT-Ulysse-837_10
768664-2f8bh6rk52-whrN

Första generationen av Fiat Ulysse, Lancia Zeta, Citroën Evasion och Peugeot 806 presenterades 1994 och fick en mindre facelift modellår 1998. Den enda skillnaden mellan modellerna är utrustningsnivåerna samt små kosmetiska detaljer i front- och bakparti för att bättre passa in bland tillverkarnas övriga modeller. Detta är ett perfekt exempel på "badge engineering" mellan tillverkare.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben