Fiat 126 är en småbil med plats för fyra passagerare samt svansmotor, som tillverkades och marknadsfördes av Fiat under sammanlagt 28 års produktion från 1972 till 2000 med en och samma generation. 126 presenterades av Fiat oktober 1972 på bilsalongen Salone dell'Automobile di Torino som en ersättare till Fiat 500. Majoriteten av Fiat 126:or (cirka 3,3 miljoner stycken) tillverkades i Polen hos FSM / Fiat Polski i städerna Tychy och Bielsko-Biała och marknadsfördes som Polski Fiat 126p på många marknader. Italienska Fiat slutade marknadsföra 126 modellår 1993 i samband med att Cinquecento hade lanserats. Den totala produktionen i Italien och Polen blev 4 673 655 st tillverkade Fiat 126.
I Polen blev 126 en folkbil och en kulturell ikon och fick smeknamnet Maluch (vilket betyder "Den lille" på polska), ett namn som så småningom blev officiellt 1997 när "Maluch" började dyka upp märkt på baksidan av bilen.
Fiat Seicento (Seicento betyder 600 på italienska) presenterades sent 1997 som en ersättare till Fiat Cinquecento. Den tekniska grunden baserades med den tidigare modellen Cinquecento där bottenplattan samt all grundteknik delades mellan dem. Modellen tillverkades i FSM-fabriken i Tychy, Polen precis som sina föregångare Fiat 126 och Cinquecento. Modellen marknadsfördes även med tygtak med tillvalsnamnet Soleil.
Den tillverkades med tre motorer:
I samband med Michael Schumachers framgångar i Formel 1 för Ferrari lanserades en specialutgåva kallad Seicento Michael Schumacher-edition som fick ett Abarth-kjolpaket, röda bälten samt en dekal med Schumachers signature på sidokjolarna samt bakluckan.
2005 namnändrades Seicento till 600 med mindre justeringar av front samt inredning.
Fiat Seicento har aldrig marknadsförts i Sverige och endast ett fåtal finns i landet.
Fiat Panda presenterades 1980 och marknadsfördes som en robust, slitstark men framförallt billig bil. Panda designades av Giorgetto Giugiaro och Aldo Mantovani via Italdesign och kännetecknades av enkelhet och funktionalitet i såväl form som teknik. Formgivningen vann också många priser för sin sparsmakade och funktionalistiska utstrålning.
1986 fick modellen en facelift med en efterföljande facelift 1991 och såldes i princip i samma utförande fram till 2003 då den generation 2 av Panda presenterades. Panda generation 1 hade då producerats i 23 år med över 4,5 miljon tillverkade exemplar. På många marknader fasades den ut redan under mitten av 1990-talet när de modernare modellerna Cinquecento och sedemera Seicento tog marknadsandelar.
Förutom standardmodellen med halvkombikaross och framhjulsdrift erbjöds en fyrhjulsdriven version (Panda 4x4), samt en täckt skåpversion utan baksäte kallad Panda Van. Genom åren fanns en rad olika utrustningspaket, såsom Pink, Dance, Pop, Young och Garda med olika färg- och klädselteman. Ett populärt utrustningsalternativ var ett soltak i canvas. Fiat Panda fanns också med eldrift i modellen Panda Elettra med en räckvidd mellan 70 - 100 kilometer samt ett pris som motsvarade tre vanliga Panda 750.
Fiat Uno presenterades 1983 som en ersättare för Fiat 127. Modellnamnet Uno (siffran "1" på italienska) syftade på att bilen skulle bli den mest sålda småbilen i Europa, något som lyckades då bilen var den mest sålda flera år i rad. Fiat Uno var en av Europas bäst säljande bilar under 1980-talet.
1984 utnämndes Uno till Årets bil i Europa. Uno ritades av Giorgetto Giugiaro via Italdesign. Designen var nyskapande då Fiat bröt trenden med allt lägre bilar och istället byggde en kompakt bil med mer takhöjd - resultatet blev bättre innerutrymmen. Grillen bar Fiats signum under 1980-talet; de snedställda ribborna.
Uno såldes som 3- och 5-dörrarsversioner i Sverige. Flertalet motorer fanns att välja på den svenska marknaden, cylindervolymen på basversionerna var mellan 0,9 och 1,5 liter och motoreffekten mellan 45 och 70 hkr.
Starkaste modellen var Uno Turbo 1,3 med 100 hkr, vilket gav den 800 kg lätta bilen en imponerande prestanda och 1990 vann Fiat Uno Turbo ett GTI-test i Teknikens Värld (läs artikeln nedan).
Modellår 1990 fick Uno en facelift med uppdaterad front samt vissa mindre skillnader.
Uno ersattes 1994 av Fiat Punto, men tillverkades vidare i Polen och fortsatte säljas på vissa europeiska marknader.
Fiat 500 är en stadsbil i A-segmentet som tillverkats och marknadsförs av Fiats underavdelning till Stellantis sedan 2007. Den är utvecklad av Fiats Centro Stile samt bygger på bottenplattan från Fiat Panda som även delas med Ford Ka. Det är en kompakt 3-dörrarsbil som varit oförändrad förutom en facelift till årsmodell 2016. 500 är av FCA-gruppen internt betecknad som Type 312.
För att komma till sektionen gällande Abarth-versionerna av 500, klicka här.
Designen kommer från Fiat Trepiùno 3+1-konceptet designat av Roberto Giolito som visades 2004. Designen på 500 är gjord för att påminna om den tidigare generationen Fiat 500 som fanns mellan 1957 och 1975. 2011 tilldelades Roberto Giolito från Centro Stile Fiat ett pris för bästa industridesign från Compasso d'Oro för designen av Fiat 500. Fiat 500 har vunnit 140 olika utmärkelser, inklusive Årets europeiska bil 2008.
Klicka här för en källförteckning av vilka utmärkelser som tilldelats Fiat 500.
500 tillverkas i Tychy, Polen och Toluca, Mexiko och marknadsförs i mer än 100 olika länder över hela världen. Från början planerades en produktion på 60 000 bilar per år vilket var en stor underskattning, bilens populäritet blev enorm, det tillverkas fortfarande mer än den tredubbla mängden Fiat 500 per år.
2012 hade 1 000 000 st Fiat 500 producerats och 2017 passerades 2 000 000 st byggda bilar. Mars 2021 tillverkades bil nummer 2 500 000 st, bil nummer 2 500 000 tillverkades i fabriken i Tychy, Polen.
Fiat 500 tillverkas i flera olika versioner, med såväl bensin/dieselmotorer som elmotorer. Karossen finns såväl med fast tak som tygtak.
De bensindrivna alternativ som har erbjudits till Fiat 500 är:
De dieseldrivna alternativ som har erbjudits till Fiat 500 är:
De hybridalternativ (mildhybrid) som har erbjudits till Fiat 500 är:
De eldrivna alternativ som har erbjudits till Fiat 500 är:
Fiat 500 är ett av de charmigaste alternativen gällande småbilar som finns på marknaden och kommer liksom sina föregångare att bli en framtida klassiker just på grund av sin karaktär och simplicitet.
Abarth 500 är en prestandamodell av Fiat 500 som har modifierats internt av FCA Abarth. Den presenterades på bilsalongen i Genève 2008, samtliga bensinmodeller använder en turboladdad och laddluftkyld version av 1,4-liters Fire-motorn. Abarth-versionen av 500C presenterades 2010 på bilsalongen i Genève.
För att komma till sektionen gällande standardversionerna av 500, klicka här.
Abarth 595 presenterades till modellåret 2012. Utrustningsversionerna över basmodellen kallades för Turismo, Competizione samt Kit Elaborazione som innehåll såväl interiöra som exteriöra skillnader samt olika effektnivåer på motorn.
2016 i samband med att normalversionen av Fiat 500 fick en facelift fick även Abarth-versionen en uppdatering i sitt modellutbud. Utrustningsversionerna över basmodellen kallades för Turismo, Pista, Competizione samt Essesse.
Abarth tillverkas i flera olika versioner, med såväl bensin som elmotorer. Karossen finns såväl med fast tak som tygtak.
De bensindrivna alternativ som har erbjudits till Abarth 500 är:
De eldrivna alternativ som har erbjudits till Abarth 500e är:
Abarth 500 är en otroligt körglad småbil bland sina konkurrenter och kommer liksom sina föregångare att bli en framtida klassiker just på grund av sin italienska karaktär och fantastiska körglädje.
Fiat Panda presenterades modellår 2003, den skulle egentligen fått namnet Gingo men Renault protesterade och ansåg att namnet var för likt deras modell Twingo - Fiat lät den då behålla modellnamnet Panda.
Modellen skiljde sig kraftigt från ursprungsmodellen, både storleksmässigt samt att den nya generationen hade 5 dörrar istället för 3 dörrar som den tidigare generationen. År 2004 utnämndes Panda till Årets europeiska bil. Modellen såldes som framhjulsdriven som fyrhjulsdriven (4X4), med traditionellt baksäte och som skåpbil (Van).
I ett test av Vi Bilägare 2007 ansågs Fiat Panda 4x4 vara ett mycket bra och ekonomiskt val för en liten familj med behov av extra framkomlighet.
Generation två av modellserien Punto lanserades i september 1999 vid Frankfurt Motor Show. Designen var helt ny men följer den tidigare generationens designmönster. 3-dörrarsversionen lanserades som ett mer sportigt alternativ genom speciella designattribut, utrustningsval samt motoralternativ. Denna modell var den första som fick bära Fiats runda logotyp som fanns på Fiats bilar flera årtionden tillbaka, detta var för att fira Fiats 100-årsjubileum.
I Sverige såldes Punto 60 och Punto 80, den senare med en fyrventilsvariant av FIRE-motorn. Sommaren 2003 fick Punto en liten facelift med nya inredningsmaterial, nya strålkastare samt baklyktor.
Toppversionen av Punto var modellen 1,8 HGT som accelererade från 0-100 km/h på 8,6 sekunder. Väghållningen ansågs vara en stor förbättring jämfört med den tidigare Punto GT.
Fiat Grande Punto presenterades på bilsalongen i Frankfurt 2005 som en ersättare till Punto generation 2 som i storlek var en storleksklass mindre än Grande Punto. Den erbjöds med 3/5-dörrarskaross och hade hög säkerhet, Grande Punto fick högsta betyg - 5 stjärnor - i EuroNCAP-krocktest som genomfördes. Fiat Grande Punto vann en testduell mot Nissan Note i Vi Bilägare 2007.
Designen till bilen stod Giorgetto Giugiaro hos Italdesign för och är tydligt inspirerad av Maserati 3200 som hade samma designer och såldes under samma period.
Abarth Grande Punto som var det sportiga alternativet hade en 1,4-liters turbomotor på 150/180 hästkrafter.
1995 presenterades första generationens Fiat Bravo tillsammans med sin systermodell Fiat Brava, då de ersatte den tidigare modellen Fiat Tipo. Bravo och Brava delade teknisk bottenplatta och stora delar av karossen, Bravo var en 3-dörrars halvkombi medan Brava hade en konventionell 5-dörrars kaross. Modellerna betraktades som innovativa designmässigt när de lanserades.
Modellerna olika utrustnings- och motoralternativ där Bravo marknadsfördes som den sportigare varianten.
Bravo HGT var utrustad med en 2-liters 5-cylindrig motor som gav bilen ett fantastiskt motorljud.
Fiat Bravo/Brava utsågs till Årets europeiska bil 1996.
2007 lanserades Fiat Bravo generation 2 för att ersätta den utgående Fiat Stilo-modellen.
Bravo generation 2 utvecklades på mycket kort tid eftersom Fiat-koncernen var måna om att snabbt ersätta den utgående modellen Stilo som hade svaga försäljningssiffror. Den tekniska bottenplattan blev återanvänd från föregångaren Stilo, medan den yttre samt inre designen var helt ny. Modellen tillverkades i Europa till och med slutet av 2014 när den ersattes av Fiat Tipo generation 2.
1995 presenterades första generationens Fiat Brava tillsammans med sin systermodell Fiat Bravo, då de ersatte den tidigare modellen Fiat Tipo. Brava och Bravo delade teknisk bottenplatta och stora delar av karossen, Brava hade en konventionell 5-dörrars kaross medan Bravo var en 3-dörrars halvkombi. Modellerna betraktades som innovativa designmässigt när de lanserades.
Modellerna olika utrustnings- och motoralternativ där Brava marknadsfördes som den familjära varianten.
Fiat Brava/Bravo utsågs till Årets europeiska bil 1996.
Fiat Stilo presenterades på motorsalongen i Bologna 2001 för att ersätta de utgående modellerna av Fiat Bravo/Brava. Från början skulle modellen ha hetat Scudino, men man ändrade sig då namnet ansågs ha en för nära koppling till transportbilen Fiat Scudo. Stilo fanns i 3/5-dörrarsversioner vid lanseringen och kompletterades av kombiversionen Multiwagon modellår 2003.
Stilo hade 4-cylindriga bensin/dieselmotorer samt en 5-cylindrig bensinmotor.
År 2005 presenterade Fiat sin nya modell Fiat Croma generation 2, som karossmässigt var mellan en familjekombi och en mindre familjebuss då den var relativt högbyggd. Den nya versionen av Croma hade ingenting gemensamt med den tidigare generationen Croma som var en stor sedan.
Den nya generationen Croma delade bottenplatta med Saab 9-3 och Opel Vectra i ett samarbete med General Motors, och fanns med 4-cylindra bensinmotorer samt 4 samt 5-cylindriga dieselmotorer.
Croma fick en facelift till modellår 2008, men var i övrigt oförändrad tills produktionen avslutades sent 2010.
I slutet av 1993 presenterades Fiat Coupé på Bologna Motor Show. Den yttre karossdesignen hade utförts av Chris Bangle som arbetade hos Centro Stile Fiat, interiördesignen utfördes av Pininfarina.
Fiat hade bestämt sig för att tillverka en ny coupé. Två designförslag lades fram, ett alternativ från Centro Stile Fiat och ett från Pininfarina. Konceptet som tagits fram av Centro Stile Fiat samt Chris Bangle vann och beslut togs om att den skulle vara designen för Fiat Coupé. Designen som togs fram av Pininfarina togs sedan över av Peugeot, som hade den som grund till sin Peugeot 406 Coupé.
Fiat Coupé erbjöds med följande motoralternativ:
De turboladdade versionerna med 4 samt 5 cylindrar var utrustade med en effektiv Viscodrive-differential för att hjälpa bilen att behålla greppet vid aktiv körning.
2,0 liters 20V Turbo-modellen kunde accelerera från 0–100 km/h på 6,5 sekunder med en topphastighet på 240 km/h (0-100 km/h på 6,3 sekunder samt 250 km/h för 20v Turbo Plus med den 6-växlade växellådan). När produktionen upphörde i december 2000 hade totalt 72 762 st tillverkats.
Fiat Barchetta började produceras 1995, namnet Barchetta betyder "Liten båt" på italienska. Karossernas grund svetsades hos ILCAS, Sparone Canavese med ihopmontering hos den italienska karosserifirman Maggiora från 1995 till 2002 då Maggiora gick i konkurs. Efter cirka 2 års uppehåll återtogs produktionen i Fiats egna anläggning i Mirafiori.
Barchetta var en direkt utmanare till Mazda Miata MX-5. Den är framhjulsdriven och har en fyrcylindrig 1,8-liters med 16-ventiler. Motoreffekten var 131 hk vid 6300 rpm samt 164 Nm vid 4300 rpm, bilens vikt var 1050 kg utan förare. Toppfarten är 200 km/h och accelerationen 0-100 km/h tar 8,9 sekunder.
Fiat Multipla presenterades och skapade stor uppmärksamhet på grund av sin speciella form och inredning. Bilen är en 6-sitsig familjebil i samma storleksklass som Citroën Xsara Picasso där passagerarna är placerade i tre separata stolar i två sätesrader. Detta gör att Multipla är ovanligt bred - 1870 mm. En annan udda detalj är den delade, näbbformade motorhuven där strålkastarna är uppdelade i två enheter på separata höjder. Detta utseende har gjort att den i många länder ofta hånades på grund av sin säregna design.
Marianne Sterner hos tidningen "Vi Bilägare" gjorde ett test 1999 av Multipla. Hon fann en nästan obegripligt smart och ändamålsenligt konstruerad bil som på knappt 4 meters längd rymde sex passagerare och massor av bagage. Kupén var utformad med flexibilitet som motto, så fem av de sex stolarna var likadana och urlyftbara. Rymdkänslan beskrevs med en suverän liknelse: ”-Att sitta ensam och köra Multipla känns i början som att trycka i ett hörn av en glasveranda.” Genom framrutan hade man suverän närsikt och tack vare att sidorutorna lutade utåt föll varken regn eller snö in i bilen, samtidigt som man hade full koll på trottoarkanterna.
Föremål med upp till 2250 millimeters längd lastades enkelt in i bilen och som tillval kunde Multipla utrustas med kylbox för att få kyld dryck vid resor.
Väghållningen fick massor av beröm, inte ens med bilen fullsatt och med fyllt bagageutrymme vek sig Multipla en tum genom konbanans hinder. I snö plöjde bilen fram ”som en pråm”.
Första generationen av Fiat Ulysse, Lancia Zeta, Citroën Evasion och Peugeot 806 presenterades 1994 och fick en mindre facelift modellår 1998. Den enda skillnaden mellan modellerna är utrustningsnivåerna samt små kosmetiska detaljer i front- och bakparti för att bättre passa in bland tillverkarnas övriga modeller. Detta är ett perfekt exempel på "badge engineering" mellan tillverkare.
Fiat Ulysse generation 2 presenterades modellår 2002, modellen var ett samarbete mellan Fiat, Lancia, Citroën och Peugeot som hade sina egna modeller. Ulysse slutade att tillverkas modellår 2010 och lades ner.
Fiat Fiorino var en mindre skåpbil/pickup som tekniskt baserades på företagets småbilar. Den andra generationen Fiorino presenterades 1988 och byggde på teknik från Fiat Uno samt Tipo, med chassi från den brasilianska modellen Fiat Duna då det var mer robust.
Fiat Doblò presenterades på Paris Motor Show år 2000 och är en mindre transportbil/minivan. Som kommersiellt fordon var namnet Doblò Cargo medan personbilutförandet fick namnet Doblò ELX. Modellen fick en mindre facelift modellår 2005 och tilldelades den internationella utmärkelsen "Van of the year" 2006.
Fiat Scudo var ett nyttofordon som presenterades 1995. Modellen skapades genom ett samarbete med PSA-gruppen, modellerna Peugeot Expert och Citroën Jumpy är näst intill identiska med Fiat Scudo. Modellerna har också mycket gemensamt med den så kallade Eurovan-serien från 1994 (Fiat Ulysse ,Peugeot 806 och Citroën Evasion). Scudo fanns som täckt skåpbil samt som minibuss med kapacitet för upp till 7 personer.
Fiat Scudo generation 2 var ett nyttofordon producerad genom ett samarbete mellan Fiat, Citroën och Peugeot. Modellen fanns tillgänglig från modellåret 2006 till och med 2016 då den ersattes av Fiat Talento.
Fiat Ducato generation 2 lanserades 1994, med systermodeller hos Peugeot Boxer samt Citroën Jumper.
Fiat Ducato är den vanligaste grundmodellen hos husbilstillverkare som används i Europa, med cirka två tredjedelar av av den totala europeiska marknaden.
Fiat Ducato generation 3 är ett nyttofordon med systermodeller hos Peugeot Boxer samt Citroën Jumper.
Ducato är den vanligaste grundmodellen hos husbilstillverkare som används i Europa, med cirka två tredjedelar av av den totala europeiska marknaden.
Modellen fanns tillgänglig från och med modellåret 2006 tillverkas fortfarande i nutid.