Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat-modeller 1970-tal

Nedan specificeras de modeller som såldes av Fiat under 1970-talet. Klicka på den modellen du vill ha mer info, material samt filmklipp på.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 500

Tillverkning: 1957 till 1975

Antal tillverkade: 3 566 294 st

Föregående modell: Fiat 500 Topolino

Efterföljande modell: Fiat 126

1965-fiat-500-cinquecento
751225-45um2rlgpv-whr_N
751285-0dhq2pp8rv-whr_N
751267-uroj47qcyo-whr
377_p11_l
500_N
751279-av6hkyj9m1-whr
751282-dv33xtqmlv-whr
751252-p4b6s92l92-whr
767194-e7kx5m9f07-whr_N
767218-vl6rjl1d99-whr
767221-wbw0xebmyk-whr_N
Fiat_Nuova_500F
FIAT-500-D-2349_4
751291-ij05mv7gbm-whr_N
767143-vn3lbx9vrn-whr
768112-7pgt1i7oxh-whr_N
768100-ru23rxynqt-whr
767284-2wuk33wytg-whr_N
Fiat-500
768118-90jk94lf2q-whr_N
9a46c910f48e635952faa2b0e8478c8b
a61eb26d-c6bd-4eee-9f5d-c3e9f39bbb1b
bd2f95e5-3ccf-46f7-9799-f17c6166f59c_N
Bello+Moto_1965+Fiat+500+-+WHITE+-+(D234)_Sharplite_FULL+RES-63
image_N
Old-New-min_N
Bello+Moto_1965+Fiat+500+-+WHITE+-+(D234)_Sharplite_FULL+RES-96
www-aTHOMPSONsPHOTO-com-DSC-4113_N
fiat-500-in-rome_0
fiat-500-nuova-male-23
768115-jyttvqg4yv-whr
751243-pbsoucmg8b-whr
HszXidSxRkiqF5BkMRoZ9iZ0nxY8HULwrQbNMuwS
751273-17hvtq52ls-whr_N
751270-sdkk91jdix-whr_N
27c5eb0aa43dca6936fab6fc6b28edf6
3373555b0dfa17c718bf295fd61ca1fe
751216-sg7xer4fd1-whr
751240-f8741e6oi8-whr
17
18
751228-f0uy0o2fmc-whr
751219-0wsv0xit5y-whr_N
751231-qht24bkkns-whr
751234-k4u4ab4i6a-whr
751237-shbjvg3xtp-whr
751276-7mvfkihd66-whr
751249-ojl3k9xqk6-whr
751246-6g7qyitg4o-whr
1965-Fiat-500-Spiaggina-EV-rear-e1664258834697
1965-Fiat-500-Spiaggina-EV-interior-e1664258859565

Fiat 500 tillverkades mellan 1957 och 1975 av Fiat. Modellen licenstillverkades även av Steyr-Daimler-Puch under namnet Steyr-Puch 500 samt av NSU/Fiat.


Nuova 500 lanserades 1957 samt var byggd för att konkurrera med de mindre bilarna som var populära i Europa under 1950-talet. Den tekniska uppbyggnaden följde den större 600-modellen med svansmotor, självbärande kaross med bakhängda dörrar och individuell hjulupphängning runt om - däremot var  mekaniken enklare med en luftkyld 2-cylindrig motor.


1960 lanserades den uppdaterade 500 D med den större motorn från 500 Sport-versionen. 1965 släpptes 500 F med framhängda dörrar. 1968 kom 500 L med modifierad interiör, ny instrumentbräda och större stötfångare. Den sista versionen blev 500 R från modellår 1972. R-versionen fick den större motorn från efterträdaren Fiat 126 och såldes som en billig instegsmodell parallellt med 126 till och med modellåret 1975.


Nuova 500 tillverkades mellan årsmodell 1957 och 1960.

Nuova 500 Sport tillverkades mellan årsmodell 1958 och 1960.

500 D tillverkades mellan årsmodell 1960 och 1965.

500 F / Berlina tillverkades mellan årsmodell 1965 och 1972.

500 L / Lusso tillverkades mellan årsmodell 1968 och 1972.

500 R / Rinnovata tillverkades mellan årsmodell 1972 och 1975.

Abarth 695 SS tillverkades mellan årsmodell 1964 och 1971

Faktafilmer om Fiat 500

Fiat 500 Giardinera

Tillverkning: 1960 till 1977

Antal tillverkade: 327 000 st

Föregående modell: Fiat 500 Giardiniera/Belvedere

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
abf340f9c8e0d75d6fb0cc65981d2099
751261-bge2clelv5-whr_N
car_2019102813304066_vOc5vS
751258-snislk69al-whr
Autobianchi+Giardiniera-2247-klein
DSC-2086_N
vehicle_ad_standard_image_9bf7348788c6d5b9dd57d4b4553682f8
fiat-500_100678359_h
fiat_500_giardiniera_1-2
car_2019102813304067_iI85CC
595A0427 ps_N
768103-ai15psqsix-whr
Fiat_500_Giardiniera_1960

500 Giardiniera lanserades som modell 1960. För att förstora bagageutrymmet förlängdes hjulbasen en decimeter och motorn monterades liggande horisontellt under golvet. Från och med 1968 producerades Giardinieran av Autobianchi och tillverkningen fortsatte fram till 1977 när modellen blev nerlagd.

Faktafilmer om Fiat 500 Giardiniera

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 126

Tillverkning: 1972 till 2000

Antal tillverkade: 4 673 655 st tillverkade

Föregående modell: Fiat 500

Efterföljande modell: Fiat Panda, Fiat Cinquecento

fiat_126
OT0458_14_600px
fiat-126
fiat_126 (1)
Fiat_126_1972
49247336626_bf04b66249_c

Fiat 126 är en småbil med plats för fyra passagerare samt svansmotor, som tillverkades och marknadsfördes av Fiat under sammanlagt 28 års produktion från 1972 till 2000 med en och samma generation. 126 presenterades av Fiat oktober 1972 på bilsalongen Salone dell'Automobile di Torino som en ersättare till Fiat 500. Majoriteten av Fiat 126:or (cirka 3,3 miljoner stycken) tillverkades i Polen hos FSM / Fiat Polski i städerna Tychy och Bielsko-Biała och marknadsfördes som Polski Fiat 126p på många marknader. Italienska Fiat slutade marknadsföra 126 modellår 1993 i samband med att Cinquecento hade lanserats. Den totala produktionen i Italien och Polen blev 4 673 655 st tillverkade Fiat 126.


I Polen blev 126 en folkbil och en kulturell ikon och fick smeknamnet Maluch (vilket betyder "Den lille" på polska), ett namn som så småningom blev officiellt 1997 när "Maluch" började dyka upp märkt på baksidan av bilen.

Faktafilmer om Fiat 126

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 127

Tillverkning: 1971 till 1983

Antal tillverkade: 3 779 086 st av Fiat Italien, ytterligare 2 640 285 st tillverkade globalt

Föregående modell: Fiat 850

Efterföljande modell: Fiat Uno

1977-Fiat-127-Sport-Orange-Exterior-6
i
Fiat-127-Rustica-1979-1
1979_Fiat_127
s-l1200N
Fiat_127
Fiat-127-Sport-R34_trans_NvBQzQNjv4Bqotd3MiTutjsnpk608JD34yTUh73-1IAIB
1_X6vdGYH32iEzYjIYgsb6bA
1977-Fiat-127-Sport-Orange-Exterior-9
i (1)
fiat_127_rustica_9
image
FIAT-127-5536_14
fiat-127-back-side-nassjo-cruising-2019-1-769100
36670539083_c9ecec5bc1_b

Fiat 127 är en mindre personbil som presenterades april 1971 och tillverkades till 1987, den delade teknik med den större 128-modellen. Bilen tillverkades först som sedan, men efter cirka ett år lanserades en halvkombi-version med större baklucka.


127 var Europas bäst säljande bil under flera år på 70-talet och Fiat producerade totalt 3 779 086 exemplar i Italien fram till 1987. Även i Sverige sålde den bra och låg bland de 10 mest sålda bilarna när den sålde som mest. Sista året i Sverige var 1983 då den ersatts av Fiat Uno.

Artiklar om Fiat 127

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (17)

Faktafilmer om Fiat 127

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 128

Tillverkning: 1969 till 1985

Antal tillverkade: 2 776 000 st sedan/kombi samt även 330 800 st coupé/3P

Föregående modell: Fiat 1100

Efterföljande modell: Fiat Ritmo, Fiat Regata/Regatta

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
128 3P
12028bda07d123ed8379e96d26708053
Fiat_128-Mk2_Rear-view
1971-1979-Fiat-128-front-left-side-view1
94345180_2925385207541101_7334534841293078528_n
aomj49m9aj951
Fiat_128-Sedan-4dr_(1969)_Rear-view
5643390560_99a3c75bac

Fiat 128 hade premiär 1969 och var den första framhjulsdrivna personbilen från Fiat, vilket var starten på en ny epok. Motorn var tvärställd vilket gav bilen mycket goda innerutrymmen i förhållande till sin kompakta yttre storlek. Designen på 128 påminde om de större modellerna Fiat 124 och 125.


En facelift genomfördes 1976 när 128 fick rektangulära strålkastare, nya stötfångare, andra bakljus, annan instrumentpanel samt vissa motorförändringar.


Modellen fanns i tre karossversioner - Sedan, Kombi/Familiare och Coupé med två olika motoralternativ, en 1100-motor och en 1300-motor. 1971 lanserades 128 Sport Coupé som namnändrades till 128 3P efter 1975.


TIllverkningsåren 1971 till 1974 fanns en version av sedanen med modellnamnet 128 Rally.

Teknikens Värld genomförde ett bantest på Ring Knutstorp och 128 Rally ansågs ha den bästa väghållningen i testgruppen, som bestod av Audi 80 GT, Simca 1100 TI, Opel Ascona 19SR samt Ford Escort Mexico.


Under sina bästa år var Fiat 128 bland de tio mest sålda bilarna i Sverige. Byggkvalitén och rostskyddet var inte marknadens bästa men inte heller direkt dålig, men ofta 128 som en billig slit och släng-bil av sina ägare och sköttes därefter.


Fiat 128 korades till "Årets europeiska bil "1970.

Artiklar om Fiat 128

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (18)
showfile (19)

Faktafilmer om Fiat 128

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 850

Tillverkning: 1964 till 1973

Antal tillverkade: 2 203 380 st Berlina, 342 873 st Coupé, 124 660 st Spider

Föregående modell: Fiat 600

Efterföljande modell: Fiat 127

fiat850sportcoupe-01
768289-g3yrnqc10v-whr
92658e4f8a30a72738202076c092546f
Fiat-850-Special-170_N
Fiat-850-Special-164_N
Fiat-850-Special-102_N
fiat_850_1965_images_2
Fiat-850-Special-124_N
Fiat-850-Special-138_N
Lead_PvrHp4x
FIAT-850-Sport-Lampra-_-Auto-Class-Magazine-_021
image_N
Fiat850SS11
fiat850sportcoupe-06
Fiat-850-Special-104_N
768295-i71qukayod-whr_N
1_YDudARCrYUjogJTG8M8NCw
23511203420_93be6e7fd0_b
767197-3vog73dkte-whr
DSC_4734_1
768292-r3rq0811js-whr
Fiat-850-Special-161_N
768298-b1grdux7jp-whr
Fiat-850-Special-141_N
Fiat_850
car_2020032613424315_Qsy3Yv
Fiat-850-Special-105_N

1964 presenterades Fiat 850 som var en vidareutveckling av Fiat 600. Den nya 850 hade större motor och rymligare kaross. Bilen fanns i två utföranden, 850 Normale med 34hk och 850 Super med 37 hk. I februari 1968 tillkom 850 Special med den starkare motorn från 850 Coupé och skivbromsar fram.


Genèvesalongen 1965 introducerades 850 Coupé. Den hade starkare motor på 47 hk och skivbromsar fram, i övrigt var mekaniken identisk med Berlina. I mars 1968 ersattes den av 850 Sport Coupé, med modifierad front och större motor.


Även 850 Spider hade sin premiär på Genève-salongen 1965, karossen ritades och byggdes av Bertone med 49 hkr i motorn. 1968 ersattes den av 850 Sport Spider, med modifierad front och större motor.

Faktafilmer om Fiat 850

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Ritmo

Tillverkning: 1978 till 1988

Antal tillverkade: 2 044 393 st

Föregående modell: Fiat 128

Efterföljande modell: Fiat Tipo

39196-953114-car-20230119_122758-116_-_1983_fiat_ritmo_abarth_130_tc
Fiat_Ritmo
Fiat_Strada_Blue_81_to_82_X_reg_(rear)
fiat-panda
fiat-ritmo-5-door-front-side-0-305203
fiat-ritmo-cabriolet-back-italienska-fordonstraffen-skokloster-2015-1-
0Y7A0552
0Y7A0544
0Y7A0450
0Y7A0364
0Y7A0358
PRZEKROJRITMO_SMALL_big
0Y7A0566

Fiat Ritmo lanserades 1978 för att ersätta Fiat 128, dessa tillverkades dock parallelt till och med 1985. Karossen som vid lanseringen hade en modern design designad av Pierangelo Andreani och Sergio Sartorelliat hos Centro Stile Fiat. Den fanns i 3/5-dörrarsutförande samt som cabriolet (med design av Bertone). Ritmo tillverkades i Cassino-fabriken med hjälp av ett automatiserat system utvecklat av dess dotterbolag Comau - "Robogate" - som automatiserade karossmonteringen och svetsprocessen med hjälp av robotar. Detta gjorde modellen billig och effektiv att tillverka, men eftersom metoden inte var ordentligt utvecklad missgynnades byggkvaliteten. Detta i kombination med ett mindre bra rostskydd, har resulterat i att Ritmo idag är ganska ovanlig trots att den sålde bra i Sverige.


1982 fick Ritmo en facelift och ändringen bestod av den karaktäristiska Fiat-grillen med diagonala ribbor, nya stötfångare och fyra runda strålkastare, med ytterligare en uppdatering 1985.


Teknikens värld konstaterade i ett test av Ritmo 105 TC att "det är roligt att busa med Ritmon" när de gjorde ett reportage 1984.


De vassaste varianterna var 125 TC och 130 TC med Lampredi TwinCam 


Ritmo tillverkades fram till 1988, då modellen ersattes av Fiat Tipo.

Artiklar om Fiat Ritmo

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (56)
showfile (55)
showfile (52)
showfile (53)
showfile (54)

Faktafilmer om Fiat Ritmo

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 124 Berlina/Familiare

Tillverkning: 1966 till 1975

Antal tillverkade: 1 543 000 st

Föregående modell: Fiat 1300/1500

Efterföljande modell: Fiat 131

fia00304_10_
fia00304_20_
fia00304_34_
fiat_124_i_sedan_3
131029878-4
fia00304_28_
1974-fiat-124-special-039-1597446388
fiat_124
fia00304_37_
fia00304_2_

Fiat 124 tillverkades av Fiat mellan 1966 och 1974 som sedan och kombi/Familiare. Modellen sålde bra i Sverige och betraktades som en körglad bil, framförallt i Special-versionerna. 124 vann priset "Årets europeiska bil" 1967. Modellen har licenstillverkats av flera andra tillverkare, bland annat Seat och VAZ/Lada.


1968 lanserades 124 Special, med 1438 cc-motor och modifierad front med fyra runda lyktor. Sent 1970 lanserades 124 Special T med Lampredi Twincam-motorn.


Produktionen av fyrdörrarsvarianterna avslutades 1974 med 1 543 000 exemplar producerade.

Faktafilmer om Fiat 124

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 125

Tillverkning: 1967 till 1972

Antal tillverkade: 603 877 st av Fiat,

1 445 699 st av Polski Fiat

Föregående modell: Fiat 1300/1500

Efterföljande modell: Fiat 132

6180ba9b-3a93-4f7a-a4dd-0b1862811927
fso_125p_1967_wallpapers_1
fiat-125p-rodzaje-nadwozi-4-e1543457005642
fiat125_015
fiat125_091
fiat125_072
fiat-125-engine-compartment-tjoloholm-classic-motor-2016-3-236250
cd577c890847e452dbeaa6f4f33efe74
fiat125_039
fiat125_031
Fiat_125_1968

Fiat 125 byggde på bottenplattan från företrädaren 1300/1500 medan tak och dörrar kom från den mindre 124-modellen. Motorn var Lampredi Twincam, ett gjutjärnsblock med aluminiumtopp, dubbla överliggande kamaxlar och en tvåports Weber-förgasare. Detta var världens första fyrcylindriga motor med två remdrivna kamaxlar. Den hade även en revolutionerande enkel konstruktion av ventilspelsjustering som senare kopierades bland annat av svenska Volvo.


1971 fick 125 Special en facelift vilket innebar bredare fram/bakljus, nya stötfångare och uppgraderad inredning - bland annat instrumentbräda i trä och ändrad tygklädsel i stolarna. Nya tillval var 3-stegad automatlåda från GM, elektronisk tändning samt luftkonditionering.


Fiat 125 var en sportig familjebil som blev omtyckt av sina ägare. "Fullblodsmotor", kallade tidens testguru Jan Ullén den vassa twincam-motorn för.


FSO 125P byggdes på licens av polska FSO som Polski Fiat 125P. Detta var i princip en Fiat 1300/1500 Juventus men med kaross från 125. Motor, bromsar och inredning skilde sig helt från den italienska 125.

Historien om Polski Fiat 125P började 22 december 1965 när ett licenskontrakt undertecknades mellan Fiat och det polska handelsministeriet. Till en början gällde kontraktet för Fiat 1300/1500 som tillverkades från 1961 fram till 1967. Ett tillägg till licensavtalet gjordes 21 maj 1966 gällande den nya 125-karossen. Eftersom den polska versionen skiljde sig från den italienska fick den polska versionen av 125 ändelsen P i modellnamnet - 125P.


Polski Fiat/FSO 125P tillverkades fram till 1991 i 1 445 699 st exemplar.


Artiklar om Fiat 125

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (13)
showfile (14)
showfile (15)

Faktafilmer om Fiat 125

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 131

Tillverkning: 1974 till 1984

Antal tillverkade: 1 513 800 st

Föregående modell: Fiat 124

Efterföljande modell: Fiat Regata/Regatta

FHA204_131-Supermirafiori-1978-1981-D-1600x1077
12752726965_83e132a2ed_o
fiat-131-4-door-sedan-back-side-0-305063
fiat_131_i_sedan_5
Fiat-131
Fiat-131-Abarth-1600x1209N

Fiat 131 presenterades hösten 1974 på Turinmässan och tillverkades i Mirafiori-fabriken i Turin. Mirafiori-modeller hade överliggande kamaxel, Supermirafiori hade Lampredi Twincam-motorer.


I Sverige såldes 1300 och 1600 Mirafiori samt senare även 1600 och 2000 Supermirafiori. När den lanserades var den överraskande billig i förhållande till utrustning och sålde bra, precis som övriga Fiat vid den tiden.


131 var mycket framgångsrik i rally och gav Fiat märkesmästerskapet åren 1977, 1978 och 1980.



Artiklar om Fiat 131

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (24)
showfile (25)
showfile (26)
showfile (27)

Faktafilmer om Fiat 131

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 132

Tillverkning: 1972 till 1981

Antal tillverkade: 678 700 st

Föregående modell: Fiat 125

Efterföljande modell: Fiat Argenta

Fiat_132_GLS_1600
a7d79485-1bbb-4508-9889-d66a362b4d10
1979-fiat-132-rear
ES3teEhXYAIsb7W
Fiat-132-F34-facing-R_trans_NvBQzQNjv4BqDUfttoy1BfcXFALAVcpcndEVUGozNn
Fiat-132-interior_trans_NvBQzQNjv4Bq5MwT5CI6q9fFS5fiXYkzViTUh73-1IAIBa
FIAT-132-1294_7

Fiat 132 var en större personbil som tillverkades mellan 1972 och 1981.

132 ersatte Fiat 125 och ärvde Lampredi Twincam-motorerna, i övrigt påminner tekniken om den mindre Fiat 131. I samband med att Fiat 130 blev nerlagd 1977 övertog 132 företagets roll som flaggskepp. 1983 ersattes 132 av Fiat Argenta som i grund och botten är en uppdaterad 132.


Faktafilmer om Fiat 132

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 124 Sport Coupé

Tillverkning: 1967 till 1975

Antal tillverkade: 286 000 st

Föregående modell: Fiat 1500 Coupé

Efterföljande modell: Fiat Coupé

FIAT-124-Sport-Coupe-CC-5532_8
Fiat-124-Sport-Pagoda-Classics-29
img-1324_orig
img-0226_orig
Fiat_124_Sport_Coupe
1974_Fiat_124_Sport_coupe_(20346540571)
img-8948_6_orig
Fiat-124-Sport-Coupe-1600-source-ThrottleChannel.com-00
Fiat 124 Sport Coupe (1)

Fiat 124 Sport Coupé presenterades på Genèvesalongen 1967. Bilen designades av Felice Mario Boano hos Centro Stile Fiat och eftersom den delade hjulbas med sedanen var den 4-sitsig. Under sin korta livslängd fanns det tre versioner av bilen.


Årsmodell 1967 till 1969, 124 AC 1438cc - Totalt 113 000 st tillverkade

Årsmodell 1969 till 1972, 124 BC 1438cc + 1608cc - Totalt 98 000 st tillverkade

Årsmodell 1972 till 1975, 124 CC 1592cc + 1756cc - Totalt 75 000 st tillverkade

Artiklar om Fiat 124 Sport Coupe

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (9)
showfile (5)
showfile (6)
showfile (7)
showfile (2)
showfile (8)

Faktafilmer om Fiat 124 Sport Coupé

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 124 Spider

Tillverkning: 1966 till 1985

Antal tillverkade: 198 000 st tillverkade av Fiat samt Pininfarina

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat Barchetta

1971_fiat_124_spider_lead-image
Fiat_124_Sport_Spider
img-5519-4k
fiat-124-spider-2

Fiat 124 Spider introducerades på bilsalongen Salone dell'Automobile di Torino november 1966, designad av Tom Tjaarda hos Pininfarina Spidern hade en helt ny Lampredi Twincam-motor på 1400 cc och femväxlad växellåda. Våren 1970 kom en större 1600 cc Lampredi Twincam-motor som alternativ och 1973 uppdaterades bilen igen med en ny 1756cc Lampredi Twincam-motor.


När produktionen av 124 Coupe blev nedlagd 1977, slutade Fiat att sälja 124 Spider i Europa med fortsatt försäljning i Nordamerika. 1982 tog Pininfarina över hela produktionen från Fiat och bilen bytte namn till Pininfarina Spidereuropa. Försäljningen i Europa återupptogs i samband med det och fortsatte till och med 1985 när modellen slutligen lades ner efter 19 års produktion.

Artiklar om Fiat 124 Spider

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (11)
showfile (12)

Faktafilmer om Fiat 124 Spider

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat X1/9

Tillverkning: 1972 till 1989

Antal tillverkade: 140 500 st tillverkade av Fiat, samt 19 500 st tillverkade av Bertone

Föregående modell: Fiat 850 Spider

Efterföljande modell: Fiat Barchetta

IMG_4791-scaled
car_2020011016112261_77DPKG
82-X19-VS-k1
Fiat-X1-9
Fiat-Bertone-X1-9-Buying-Guide-29a-1981-Fiat-X1_9-rmsothebys
1974_FiatX1.9
82-X19-VS-g2
fiat2_0

X1/9 är en sportbil som tillverkades av Fiat mellan 1972 och 1982, därefter tillverkades den av Bertone som Bertone X1/9 fram till att modellen blev nedlagd 1989. Modellen utvecklades från 1969 års Autobianchi A112 Runabout-koncept, designad av Marcello Gandini hos Bertone. Bränsletanken och reservhjulet var placerade framför motorn, bakom förar- respektive passagerarsätet – vilket optimerar viktfördelningen mellan hjulaxlarna och frigör lastutrymmen både fram och bak.


Bertone byggde färdiga karosser med inredning, som skickades till Fiat för slutmontering. X1/9 hade mittmotor och en kraftig targabåge som skyddade passagerarna vid en eventuell olycka. Mycket av tekniken lånades från Fiat 128, men motor och växellåda placerades mellan sittbrunnen och bakaxeln i en mittmotorkonfigurering. Bilen hade individuell hjulupphängning med MacPherson-fjäderben och skivbromsar runt fram och bak.


1979 uppdaterades bilen med större 1,5-litersmotor och femväxlad växellåda från Fiat Ritmo. 1982 flyttades hela produktionen till Bertone, Fiat-märket försvann och bilen såldes som Bertone X1/9 fram till 1989. Bertone-modellerna hade ett förbättrat fotutrymme som var omdesignade för att förbättra benutrymmet och sittkomforten för personer som var längre än den ursprungliga designens mål.


X1/9 användes flitigt inom racing samt rally och specialversioner byggdes av bland andra Dallara och Abarth.

Faktafilmer om Fiat X1/9

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Siata Spring 850

Tillverkning: 1967 till 1970

Antal tillverkade: ~3500 st

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

Siata-Spring-01
siata_spring_850_fiat_brochure_1970_it
siata_spring_22
lot
atHQ5qjGrVG9Fxy7X6cFG6ftTGe0IyT15NKsU6PR
EG2R83TW4AEGQK-
film_tv_trafic
1968-siata-spring-convertible-9
siata_spring_05_ret
siata_spring_34
7df737a5-8579-4f07-805f-6450615e195d
4a534b08e909a0a20578b4d58e0f532d-spring-brochure
Siata_1
unnamed

Siata Spring 850 är en 2-sitsig cabriolet baserad på delar från Fiat 850, där 850-chassit förstärktes med boxning. Karossen som fick sin inspiration av engelska sportbilar byggdes i stål i Siata-fabriken. Spring 850 producerades till 1970 då Siata gick i konkurs efter cirka 3500 st producerade Spring 850.

Faktafilmer om Siata Spring 850

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 130

Tillverkning: 1969 till 1977

Antal tillverkade: 15 093 st 130,

4 491 st 130 Coupé

Föregående modell: Fiat 2300

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

1_jZzbP2iBy3LaJqnCGIIb7w
Bello-Moto_FIAT-130_Sharplite-Media-70MR
fiat-1-1603385721
fiat_130_berlina_3200
201710171149-00000000000000000-9-1510255336
fiat130coue
50yrfiat130-14
Fiat130Coupe_02
fiat_130_1
Fiat130Coupe_06
fiat-130
Fiat_130_1969

Fiat 130 presenterades våren 1969 och var efterföljaren till den tidigare Fiat 1800/2100/2300-serien. Bilen hade individuell hjulupphängning och skivbromsar fram/bak. Motorn var en V6:a, utvecklad av motorkonstruktören Aurelio Lampredi. Automatlåda var standard, men en 5-växlad manuell erbjöds som tillval.


1971 introducerades 130 Coupé, formgiven av Pininfarina. Produktionen av Berlinan upphörde 1976, coupén ett år senare. Fiat 130 blev ingen storsäljare, av 130 Berlinan byggdes i totalt 15 093 exemplar samt 130 Coupé i totalt 4 294 exemplar vilket var en bråkdel av Fiats normala tillverkningssiffror.

Artiklar om Fiat 130

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (21)
showfile (22)
showfile (23)
showfile (20)

Faktafilmer om Fiat 130

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Dino

Tillverkning: 1966 till 1973

Antal tillverkade: 5 774 st Coupé,

2 029 st Spider

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

FiatDinoSpider_02
lista_13915.d1523540162
fiatdino2400coupe-05
1_3232
image (1)_N
vehicle_ad_standard_image_78abe3d74cdd543ddafc25dd71e297a7
1968_fiat_dino_coupe_-_autosport_designs_1
768304-7es1o3uopv-whr_N
dino1_N
768307-yxexfc3pwd-whr
car_2021110416231604_aIhhyn
atmlfw2uhqptwztghwaf_N
art-mg-fiatdinospider2400b
768598-er0yjynybq-whr_N
Fiat-Dino-coupe-interior
Fiat-Dino-Coupé_N
Fiat_Dino_1966
Fiat-Dino-15-1600x1067_N
Fiat-Dino-20_N
006b
56_1
767245-u10v6lsrg9-whr
fiat-dino-S2995514-6_N
juxupnzhdl82isn64mfs
image (2)_N
historia-fiat-dino-1923913_N
fd2400-61
image
FiatDinoSpider_04
image_N

Fiat Dino lanserades 1966. I mitten av 60-talet planerade Ferrari att börja bygga en mindre sportbil med modellnamnet Dino, där motorn även skulle även användas till tävlingsbilar i Formel 2-klassen. För att följa FIA-reglementet behövde motorn tillverkas i 500 exemplar per år. Eftersom Ferrari saknade kapacitet att bygga så många motorer på egen hand, vände man sig till Fiat. Företagen hade en överenskommelse gällande att Fiat skulle leverera motorer till Ferrari, mot att Fiat fick använda denna motor i en egen bil. Fiat Dino samt Ferrari Dino fått sitt namn efter Enzo Ferraris son, Alfredo "Dino" Ferrari.


Dino Spider tillverkades av Pininfarina och på Genève-salongen 1967 lanserades Dino Coupé som var designad av Bertone. Dino Coupé hade längre hjulbas och var 4-sitsig. Båda bilarna hade en framvagn med dubbla triangellänkar och skruvfjädrar samt en stel bakaxel upphängd i bladfjädrar.


1969 uppdaterades Dino med en större 2.4-litersmotor och individuell bakhjulsupphängning från Fiat 130.

Produktionen av Fiat Dino lades ner modellåret 1973.

Faktafilmer om Fiat Dino

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Fiorino, generation 1

Tillverkning: 1977 till 1988

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat Fiorino, generation 2

f4f45b7316603342-large
Edeie5KX0AEcwGt
1980-Fiat-Fiorino
75d7c89cc34ef902-large
1db55bcd2a5ec7b901fe4e18c5018fc3

Fiat Fiorino var en mindre skåpbil/pickup som tekniskt baserades på företagets småbilar. Den första generationen Fiorino presenterades 1977 och byggde på teknik från Fiat 127.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 600T/850T

Tillverkning: 1959 till 1976

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat 900T

3030938eb9d13ca3ebe2590973961d08
s-l1200_N
s-l1200 (1)_N
1970_Fiat-600T
1090_fiat-600-t-9
EZqKd_lXkAE_FTz
f36f57cf32aea4e48f295a1832bfb4d7
fiat-850_13-0724
Fiat850F2
s-l1600 (3)
s-l1600 (2)
s-l1600 (1)
Fiat_850_Familiare_(1973)_(52570226732)
fia00298_56_
il_fullxfull.2163431240_17hp
Fiat850F5
s-l1600
1965 Fiat 850 Familiare 001
20220905-123020-1-1662411622215
dgktais-d1c710cc-df68-4a34-a9cc-4287a8611386
EZqKaS2WAAAo2IV
108185_mejdcnp1b87j8vgfkabooahpb5_1707206077_1
6d536a2f7a651c073120b13b2d785174
34914364990_f320387221_b
108185_mejdcnp1b87j8vgfkabooahpb5_1707206077_2
108185_mejdcnp1b87j8vgfkabooahpb5_1707206079_7
360_5d29f78215d72d49ae65f9b05ca688e9
5a8924
20220905-123104-1-1662411622482
716968cc3782bf40a33223c3839abb49_16379
108185_mejdcnp1b87j8vgfkabooahpb5_1707206078_3

Faktafilmer om Fiat 600T/850T

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 900T

Tillverkning: 1976 till 1985

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat 600T / 850T

Efterföljande modell: Fiat Scudo

1977_coriasco_-_fiat_900_153402749895d565ef66e7dborrani_rossa-0051_421
fiat_900t_i_minivan_2
2191a5d523a22784c256e1722bfc361008dc7627N
EkJzdFQWAAAKiIi
20-FIAT-900T-Panoramica-1979-scaled
fiat_900_1976_wallpapers_1_1600x1200
fiat_900t_i_minivan_1
Fiat-900T-CC-rear
130491
iFMILJrJycIUW2wY8MrLCxab5uKYuIkw8gPbE03K
MAV-v1-2-scaled

Fiat 900T var en mindre skåpbil som tillverkades av Fiat mellan 1976 och 1985


Faktafilmer om Fiat 900T

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 238

Tillverkning: 1965 till 1983

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat Ducato, generation 1

vehicle_ad_standard_image_d3c372c5b557b1701006f1c888dc6805
9f769d904d41b3ccc1b2850c189161fdfe2274f3_2_1024x695
Fiat-238-Van-Rear_N
Fiat-238-Van-Cutaway-scaled_N
fba56edc5bd7704ab05e2f72ee4d463e
9490a1673ccbca1ed30af9159b387cfbbcea06e2_N
20231109_123545
292e9cc3554d7a8cd47146545d2c5d91
64ca8667bf293
600 Multipla
947348139c3593c7f0ed1f0475a288971733c823_N
7381120116_33da628615_b
238
238_1
1200px-Fiat_238_E_1
20231108_192448
Fiat238ad.1_N
image
Fiat-238-Van-Seats_N
Fiat_238_dutch_licence_registration_75-VF-23_pic07
image_N
Fiat-238-Van-Indiana-Jones-10-scaled_N
Fiat_238_E_(9166894603)
20210730_101146
f616caaf-f28f-4c0b-986a-84dafe7dfc30
a3f43d61a5c2fa7751fc853a18c60e7f

Fiat 238 var en skåpbil/minibuss som tillverkades mellan 1967 och 1983.

Faktafilmer om Fiat 238

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 241

Tillverkning: 1965 till 1974

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat 242

5218512505_aa4343f224_b
P1010349
s-l1600
P1010344
9a9c4c26ce6be38fc6a6fb169c56b009
14241688_1276255389086570_8436316924889158237_o
1981-fiat-238-65002c77db2f9
1975_FIAT_238_licence_no_05-25-EB,_pic2
13-1
s-l1200_N

Fiat 241 var en skåpbil/pickup som tillverkades mellan 1965 och 1974.

Faktafilmer om Fiat 241

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 242

Tillverkning: 1974 till 1987

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat 238

Efterföljande modell: Fiat Ducato, generation 1

49110461591_1b8bda915d_b
IMG_20210703_225914_245
6d464bbb6608ae840fe5e3bfc795414eN
sorgente_91230.d1520002512
Rally-Replay-Lancia-SH-004-1200x800

Fiat 242 tillverkades tillsammans med Citroën C35, båda modellerna producerades med Fiat-motorer. 242 tillverkades av Fiat mellan 1974 och 1987.


Faktafilmer om Fiat 242

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Campagnola

Tillverkning: 1951 till 1973

Antal tillverkade: 39 000 st

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat Nuova Campagnola

images_fiat_campagnola_1951_1_1280x960
FIAT-campagnola-100x140-1974-scaled
768553-m9o4tgbv8a-whr_N
A-001-tiny-2048x0-0.5x0
988351-vjl2e8du2c-whr
9QUFOHSkkwF10HvqRFO55H1uxNI5g91osqCup8tc
988354-ytcjeachrf-whr_N
201709270102300_4
768547-knit3tq7qu-whr
3
2fd89106-85f7-43a7-9475-51fd3c8d3269
Fiat Campagnola AR 51 05_N
fiat_campagnola_1951_pictures_2
294294-1573228977-5303509
201709270102300_5
767122-db6iaunl0f-whr
1704990549-fiat-1101-campagnola-1951-242926
768556-v23ih11kg9-whr
768550-7c2df60ykm-whr
fiat-campagnola-1951
fiat-campagnola-1593415646_N

Fiat började tillverka sin terrängbil Campagnola 1951. Bilen var bakhjulsdriven med inkopplingsbar fyrhjulsdrift vid behov samt inkopplingsbar lågväxel vid terrängkörning. Mycket av tekniken, bland annat framvagnen, hämtades från