Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat-modeller 1980-tal

Nedan specificeras de modeller som såldes av Fiat under 1980-talet. Klicka på den modellen du vill ha mer info, material samt filmklipp på.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 126

Tillverkning: 1972 till 2000

Antal tillverkade: 4 673 655 st tillverkade

Föregående modell: Fiat 500

Efterföljande modell: Fiat Panda, Fiat Cinquecento

fiat_126
OT0458_14_600px
fiat-126
fiat_126 (1)
Fiat_126_1972
49247336626_bf04b66249_c

Fiat 126 är en småbil med plats för fyra passagerare samt svansmotor, som tillverkades och marknadsfördes av Fiat under sammanlagt 28 års produktion från 1972 till 2000 med en och samma generation. 126 presenterades av Fiat oktober 1972 på bilsalongen Salone dell'Automobile di Torino som en ersättare till Fiat 500. Majoriteten av Fiat 126:or (cirka 3,3 miljoner stycken) tillverkades i Polen hos FSM / Fiat Polski i städerna Tychy och Bielsko-Biała och marknadsfördes som Polski Fiat 126p på många marknader. Italienska Fiat slutade marknadsföra 126 modellår 1993 i samband med att Cinquecento hade lanserats. Den totala produktionen i Italien och Polen blev 4 673 655 st tillverkade Fiat 126.


I Polen blev 126 en folkbil och en kulturell ikon och fick smeknamnet Maluch (vilket betyder "Den lille" på polska), ett namn som så småningom blev officiellt 1997 när "Maluch" började dyka upp märkt på baksidan av bilen.

Faktafilmer om Fiat 126

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 127

Tillverkning: 1971 till 1983

Antal tillverkade: 3 779 086 st av Fiat Italien, ytterligare 2 640 285 st tillverkade globalt

Föregående modell: Fiat 850

Efterföljande modell: Fiat Uno

1977-Fiat-127-Sport-Orange-Exterior-6
i
Fiat-127-Rustica-1979-1
1979_Fiat_127
s-l1200N
Fiat_127
Fiat-127-Sport-R34_trans_NvBQzQNjv4Bqotd3MiTutjsnpk608JD34yTUh73-1IAIB
1_X6vdGYH32iEzYjIYgsb6bA
1977-Fiat-127-Sport-Orange-Exterior-9
i (1)
fiat_127_rustica_9
image
FIAT-127-5536_14
fiat-127-back-side-nassjo-cruising-2019-1-769100
36670539083_c9ecec5bc1_b

Fiat 127 är en mindre personbil som presenterades april 1971 och tillverkades till 1987, den delade teknik med den större 128-modellen. Bilen tillverkades först som sedan, men efter cirka ett år lanserades en halvkombi-version med större baklucka.


127 var Europas bäst säljande bil under flera år på 70-talet och Fiat producerade totalt 3 779 086 exemplar i Italien fram till 1987. Även i Sverige sålde den bra och låg bland de 10 mest sålda bilarna när den sålde som mest. Sista året i Sverige var 1983 då den ersatts av Fiat Uno.


Artiklar om Fiat 127

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (17)

Faktafilmer om Fiat 127

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 128

Tillverkning: 1969 till 1985

Antal tillverkade: 2 776 000 st sedan/kombi samt 330 800 st coupé/3P

Föregående modell: Fiat 1100

Efterföljande modell: Fiat Ritmo, Fiat Regata

128 3P
12028bda07d123ed8379e96d26708053
Fiat_128-Mk2_Rear-view
1971-1979-Fiat-128-front-left-side-view1
94345180_2925385207541101_7334534841293078528_n
aomj49m9aj951
Fiat_128-Sedan-4dr_(1969)_Rear-view
5643390560_99a3c75bac

Fiat 128 hade premiär 1969 och var den första framhjulsdrivna personbilen från Fiat, vilket var starten på en ny epok. Motorn var tvärställd vilket gav bilen mycket goda innerutrymmen i förhållande till sin kompakta yttre storlek. Designen på 128 påminde om de större modellerna Fiat 124 och 125.


En facelift genomfördes 1976 när 128 fick rektangulära strålkastare, nya stötfångare, andra bakljus, annan instrumentpanel samt vissa motorförändringar.


Modellen fanns i tre karossversioner - Sedan, Kombi/Familiare och Coupé med två olika motoralternativ, en 1100-motor och en 1300-motor. 1971 lanserades 128 Sport Coupé som namnändrades till 128 3P efter 1975.


TIllverkningsåren 1971 till 1974 fanns en version av sedanen med modellnamnet 128 Rally.

Teknikens Värld genomförde ett bantest på Ring Knutstorp och 128 Rally ansågs ha den bästa väghållningen i testgruppen, som bestod av Audi 80 GT, Simca 1100 TI, Opel Ascona 19SR samt Ford Escort Mexico.


Under sina bästa år var Fiat 128 bland de tio mest sålda bilarna i Sverige. Byggkvalitén och rostskyddet var inte marknadens bästa men inte heller direkt dålig, men ofta 128 som en billig slit och släng-bil av sina ägare och sköttes därefter.


Fiat 128 korades till "Årets europeiska bil "1970.


Artiklar om Fiat 128

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (18)
showfile (19)

Faktafilmer om Fiat 128

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Panda

Tillverkning: 1980 till 2003

Antal tillverkade: 4 500 000 st

Föregående modell: Fiat 126

Efterföljande modell: Fiat Cinquecento

Fiat-Panda-1980
FiatPanda4x4-2
Panda 4x4
Panda 4x4_2
Panda 4x4_3
Panda 4x4_4
bcc6f3cb08d0cfb58e399cd99562075a
4245800b-7845-49ac-bd24-5c915087d0a3
S1-fiat-panda-1980-2003-un-monument-de-design-pour-tous-des-900-eur-75
Panda 4x4_6
Panda 4x4_5

Fiat Panda presenterades 1980 och marknadsfördes som en robust, slitstark men framförallt billig bil. Panda designades av Giorgetto Giugiaro och Aldo Mantovani via Italdesign och kännetecknades av enkelhet och funktionalitet i såväl form som teknik. Formgivningen vann också många priser för sin sparsmakade och funktionalistiska utstrålning.


1986 fick modellen en facelift med en efterföljande facelift 1991 och såldes i princip i samma utförande fram till 2003 då den generation 2 av Panda presenterades. Panda generation 1 hade då producerats i 23 år med över 4,5 miljon tillverkade exemplar. På många marknader fasades den ut redan under mitten av 1990-talet när de modernare modellerna Cinquecento och sedemera Seicento tog marknadsandelar.


Förutom standardmodellen med halvkombikaross och framhjulsdrift erbjöds en fyrhjulsdriven version (Panda 4x4), samt en täckt skåpversion utan baksäte kallad Panda Van. Genom åren fanns en rad olika utrustningspaket, såsom Pink, Dance, Pop, Young och Garda med olika färg- och klädselteman. Ett populärt utrustningsalternativ var ett soltak i canvas. Fiat Panda fanns också med eldrift i modellen Panda Elettra med en räckvidd mellan 70 - 100 kilometer samt ett pris som motsvarade tre vanliga Panda 750.

Artiklar om Fiat Panda

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile - 2024-02-24T224835.059
showfile - 2024-02-24T224841.564
showfile - 2024-02-24T224846.849
showfile - 2024-02-24T224851.430
showfile - 2024-02-24T224856.030

Faktafilmer om Fiat Panda

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Uno

Tillverkning: 1983 till 2002 (Europa)

Antal tillverkade: 6 300 000 st tillverkade i Italien samt ytterligare 2 500 000 st tillverkade globalt

Föregående modell: Fiat 127

Efterföljande modell: Fiat Punto, generation 1

fiat-uno-le-foto-storiche
3146f7c5add153fe39f021ee09b3a2cf
Fiat_Uno_Turbo_1985
fiat_uno_turbo_i.e_edited
fiat-uno-3-door-front-side-0-305212
Fiat-Uno-The-Numero-Uno-Supermini-01
unnamed
sl_237115087_fiat-uno-1989-side-view_4x
i746084
First_Series_Fiat_Uno_Turbo_i.e._Interior_(1988)
First_series_Fiat_Uno_Turbo_i.e._Digital_Instrument_Cluster
769513-pj4r4yrrgp-whrN
1988_fiat_uno_1632162154d667928da98fb51d8DL1_6820N

Fiat Uno presenterades 1983 som en ersättare för Fiat 127. Modellnamnet Uno (siffran "1" på italienska) syftade på att bilen skulle bli den mest sålda småbilen i Europa, något som lyckades då bilen var den mest sålda flera år i rad. Fiat Uno var en av Europas bäst säljande bilar under 1980-talet.


1984 utnämndes Uno till Årets bil i Europa. Uno ritades av Giorgetto Giugiaro via Italdesign. Designen var nyskapande då Fiat bröt trenden med allt lägre bilar och istället byggde en kompakt bil med mer takhöjd - resultatet blev bättre innerutrymmen. Grillen bar Fiats signum under 1980-talet; de snedställda ribborna.

Uno såldes som 3- och 5-dörrarsversioner i Sverige. Flertalet motorer fanns att välja på den svenska marknaden, cylindervolymen på basversionerna var mellan 0,9 och 1,5 liter och motoreffekten mellan 45 och 70 hkr.


Starkaste modellen var Uno Turbo 1,3 med 100 hkr, vilket gav den 800 kg lätta bilen en imponerande prestanda och 1990 vann Fiat Uno Turbo ett GTI-test i Teknikens Värld (läs artikeln nedan).


Modellår 1990 fick Uno en facelift med uppdaterad front samt vissa mindre skillnader.


Uno ersattes 1994 av Fiat Punto, men tillverkades vidare i Polen och fortsatte säljas på vissa europeiska marknader.


Artiklar om Fiat Uno

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (82)
showfile (83)
showfile (84)
showfile (85)
showfile (86)
showfile (87)
showfile (88)
showfile (89)
showfile (75)
showfile (76)
showfile (77)
showfile (78)
showfile (79)
showfile (80)
showfile (81)
showfile (97)
showfile (98)
showfile (99)
showfile (90)
showfile (91)
showfile (92)
showfile (93)
showfile (94)
showfile (95)
showfile - 2024-02-24T224512.123
showfile - 2024-02-24T224602.385

Faktafilmer om Fiat Uno

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Ritmo

Tillverkning: 1978 till 1988

Antal tillverkade: 2 044 393 st

Föregående modell: Fiat 128

Efterföljande modell: Fiat Tipo

39196-953114-car-20230119_122758-116_-_1983_fiat_ritmo_abarth_130_tc
Fiat_Ritmo
Fiat_Strada_Blue_81_to_82_X_reg_(rear)
fiat-panda
fiat-ritmo-5-door-front-side-0-305203
fiat-ritmo-cabriolet-back-italienska-fordonstraffen-skokloster-2015-1-
0Y7A0552
0Y7A0544
0Y7A0450
0Y7A0364
0Y7A0358
PRZEKROJRITMO_SMALL_big
0Y7A0566

Fiat Ritmo lanserades 1978 för att ersätta Fiat 128, dessa tillverkades dock parallelt till och med 1985. Karossen som vid lanseringen hade en modern design designad av Pierangelo Andreani och Sergio Sartorelliat hos Centro Stile Fiat. Den fanns i 3/5-dörrarsutförande samt som cabriolet (med design av Bertone). Ritmo tillverkades i Cassino-fabriken med hjälp av ett automatiserat system utvecklat av dess dotterbolag Comau - "Robogate" - som automatiserade karossmonteringen och svetsprocessen med hjälp av robotar. Detta gjorde modellen billig och effektiv att tillverka, men eftersom metoden inte var ordentligt utvecklad missgynnades byggkvaliteten. Detta i kombination med ett mindre bra rostskydd, har resulterat i att Ritmo idag är ganska ovanlig trots att den sålde bra i Sverige.


1982 fick Ritmo en facelift och ändringen bestod av den karaktäristiska Fiat-grillen med diagonala ribbor, nya stötfångare och fyra runda strålkastare, med ytterligare en uppdatering 1985.


Teknikens värld konstaterade i ett test av Ritmo 105 TC att "det är roligt att busa med Ritmon" när de gjorde ett reportage 1984.


De vassaste varianterna var 125 TC och 130 TC med Lampredi TwinCam 


Ritmo tillverkades fram till 1988, då modellen ersattes av Fiat Tipo.

Artiklar om Fiat Ritmo

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (56)
showfile (55)
showfile (52)
showfile (53)
showfile (54)

Faktafilmer om Fiat Ritmo

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Tipo

Tillverkning: 1988 till 1995

Antal tillverkade: 1 905 276 st

Föregående modell: Fiat Ritmo

Efterföljande modell: Fiat Bravo / Fiat Brava

71700
S1-fiat-tipo-16v-1989-1994-une-gt-incomprise-des-7-000-eur-696876
Fiat_Tipo_160_1988
Fiat-Tipo-1-3-1024x578
qr-689-classicos-tipo-04
qr-689-classicos-tipo-02-tif
iro2x6cqzn191

Fiat Tipo är en bilmodell som producerades mellan 1988-1995 och som valdes till "Årets europeiska bil" 1989. Tipo fanns i 3-dörrarsversion samt 5-dörrarsversion. När Tipo introducerades hade den mindre 1,4-litersmotorn analoga instrument och den större 1,6-litersmotorn digitala instrument, i samband med faceliften 1993 fick alla modeller analoga instrument efter köparnas önskemål.


I Sverige såldes Tipo med motoralternativen 1,4 liter samt 69 hkr och 1,6 Twincam samt 90 hkr. 1992 ersattes Twincam-motorn med 1,6 SOCH och effekten sjönk till 75 hkr. Toppversionen Tipo Sedicivalvole hade en 16-ventils 2-litersfyra på 139 hkr. Tipo fick beröm i bilpressen för sina utrymmen och bra väghållning.

Artiklar om Fiat Tipo

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (43)
showfile (44)
showfile (45)
showfile (46)
showfile (49)

Faktafilmer om Fiat Tipo

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Regata/Regatta

Tillverkning: 1983 till 1990

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat 131

Efterföljande modell: Fiat Tempra

fiat-regata-03
fiat-regata-08
Fiat-Regata-ES-dashboard
fiat-regata-side-0-305199
fiat-regata-weekend-front-side-0-305196
Regatta 03
Fiat_Regata_Super_1983
fiat_regata_riviera_b-47
ead1b09a79a468d5-large
7846be68686cd8fc6e21db5d9e7a2b1e
18ec4a128072b519ab32f92be0e4b3de
1690965945-fiat-regata-super-4-0022007a04820355
Fiat_Regata_Weekend_Super_1984

Fiat Regata började produceras 1983 och fyllde behovet av en liten sedan mellan Fiat Uno och Fiat Argenta. En av huvudkonkurrenterna i samma storleksklass var Volkswagen Jetta och Ford Orion. Regata baserades på Fiat Ritmo och fanns både i sedan- och i kombiversion kallad Weekend.


I Sverige och Sydamerika fick bilmodellen namnet Regatta.


När den kom uppfattades Regata som en snygg bil i en blindundersökning som gjordes när bilar med övertejpade emblem fick granskas av ett urval personer. De svenska versionerna såldes med 1,5 litersmotor eller 1,6 liters twincam-motor med modellnamnen Regata 85 samt 100S. Regata 100S fick senare beteckningen 90 i.e. när den försågs med insprutning och katalysator och Regata 85 blev 75 i.e av samma anledning.


I ett jämförelsetest 1985 mellan Regatta Weekend och Opel Kadett Caravan ansåg Teknikens Värld att Fiat var att föredra som praktisk och rymlig familjebil.

Artiklar om Fiat Regata/Regatta

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (57)

Faktafilmer om Fiat Regata/Regatta

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 131

Tillverkning: 1974 till 1984

Antal tillverkade: 1 513 800 st

Föregående modell: Fiat 124

Efterföljande modell: Fiat Regata/Regatta

FHA204_131-Supermirafiori-1978-1981-D-1600x1077
12752726965_83e132a2ed_o
fiat-131-4-door-sedan-back-side-0-305063
fiat_131_i_sedan_5
Fiat-131
Fiat-131-Abarth-1600x1209N

Fiat 131 presenterades hösten 1974 på Turinmässan och tillverkades i Mirafiori-fabriken i Turin. Mirafiori-modeller hade överliggande kamaxel, Supermirafiori hade Lampredi Twincam-motorer.


I Sverige såldes 1300 och 1600 Mirafiori samt senare även 1600 och 2000 Supermirafiori. När den lanserades var den överraskande billig i förhållande till utrustning och sålde bra, precis som övriga Fiat vid den tiden.


131 var mycket framgångsrik i rally och gav Fiat märkesmästerskapet åren 1977, 1978 och 1980.



Artiklar om Fiat 131

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (24)
showfile (25)
showfile (26)
showfile (27)

Faktafilmer om Fiat 131

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 132

Tillverkning: 1972 till 1981

Antal tillverkade: 678 700 st

Föregående modell: Fiat 125

Efterföljande modell: Fiat Argenta

Fiat_132_GLS_1600
a7d79485-1bbb-4508-9889-d66a362b4d10
1979-fiat-132-rear
ES3teEhXYAIsb7W
Fiat-132-F34-facing-R_trans_NvBQzQNjv4BqDUfttoy1BfcXFALAVcpcndEVUGozNn
Fiat-132-interior_trans_NvBQzQNjv4Bq5MwT5CI6q9fFS5fiXYkzViTUh73-1IAIBa
FIAT-132-1294_7

Fiat 132 var en större personbil som tillverkades mellan 1972 och 1981.

132 ersatte Fiat 125 och ärvde Lampredi Twincam-motorerna, i övrigt påminner tekniken om den mindre Fiat 131. I samband med att Fiat 130 blev nerlagd 1977 övertog 132 företagets roll som flaggskepp. 1983 ersattes 132 av Fiat Argenta som i grund och botten är en uppdaterad 132.


Faktafilmer om Fiat 132

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Argenta

Tillverkning: 1981 till 1985

Antal tillverkade: 120 000 st

Föregående modell: Fiat 132

Efterföljande modell: Fiat Croma

1475-4020096-BNWFjzbtgiESRKbD
bcb6c1fa0ad9cbaedbe59916d585ea4e
db1d4a06a80e688ea32347eb882215ab
E-1PRq4XsAA4idZ

Fiat Argenta producerades mellan 1981 och 1985 och var under perioden Fiats största personbilsmodell, i samma storleksklass som exempelvis BMW 5-serie E28 samt Volvo 740. Argenta var en kraftigt moderniserad 132, alla karossdelar var nya utom dörrar och sidorutor. Argenta blev Fiats sista bakhjulsdrivna modell under 80-talet.


En facelift presenterades 1984 som innebar 60mm bredare spårvidd fram, krängningshämmare bak, delvis ny inredning samt ratt, nya stötfångare och front samt en grill med uppdaterat utseende. 2-litersmodellen med insprutning fick en uppdaterad Bosch LE-Jetronic-insprutning samt högre utväxling för lägre bränsleförbrukning.


I Sverige såldes endast ett fåtal bilar under perioden 1983-85 samt endast versionerna 2000ie (1983) samt 120ie (1984-85).

Artiklar om Fiat Argenta

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (28)

Faktafilmer om Fiat Argenta

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Croma

Tillverkning: 1985 till 1996

Antal tillverkade: 438 000 st

Föregående modell: Fiat Argenta

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

Fiat-Croma_1991_Hecbeks_1512825010_0
56f24bf0-0e7f-490a-abed-b88c92388346
IMG_6659
unnamed
fiat_croma_i_liftback_1
fiat_croma_1985
pictures_fiat_croma_1985_1
fiat-croma
pictures_fiat_croma_1991_1
IMG_6643
abf46894210088db0ffe304010e1340f

Fiat Croma introducerades 1985 när den ersatte Fiat Argenta och i slutet av 1980-talet var efterfrågan på stora sedaner fortfarande stor.


Croma var en del av projektet Type Four där modellen delade bottenplatta - delvis även motorer och karossdetaljer - tillsammans med Saab 9000,Alfa Romeo 164 och Lancia Thema. Av de fyra modellsyskonen var Fiat Croma den billigaste. I Sverige kom modellen lite i skymundan jämfört med syskonmodellen från Saab, men Croma ansågs av många motorjournalister som mer komfortabel och körglad. Den hade en riktig delad bakaxel, medan Saab 9000 bara hade en stel bakaxel. "Den bästa Fiat på länge" skrev Teknikens Värld  i samband med ett test 1986.


I Sverige såldes till en början enbart 2 litersversionen på 120 hk (115 hk med katalysator). Senare kom 2,0 Turbo på 150 hk, 2,0 16V på 137 hk samt en V6 på 2,5 liter samt 160 hkr.


När produktionen av modellen lades ner 1996 fick den ingen ersättningsmodell, då Fiat valde att specialisera sig på mindre bilar istället för stora sedaner.

Artiklar om Fiat Croma

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (31)
showfile (32)
showfile (33)
showfile (34)
showfile (30)
showfile (35)
showfile (36)
showfile (37)
showfile (38)
showfile (39)
showfile (40)
showfile (41)
showfile (42)

Faktafilmer om Fiat Croma

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat X1/9

Tillverkning: 1972 till 1989

Antal tillverkade: 140 500 st tillverkade av Fiat, samt 19 500 st tillverkade av Bertone

Föregående modell: Fiat 850 Spider

Efterföljande modell: Fiat Barchetta

IMG_4791-scaled
car_2020011016112261_77DPKG
82-X19-VS-k1
Fiat-X1-9
Fiat-Bertone-X1-9-Buying-Guide-29a-1981-Fiat-X1_9-rmsothebys
1974_FiatX1.9
82-X19-VS-g2
fiat2_0

X1/9 är en sportbil som tillverkades av Fiat mellan 1972 och 1982, därefter tillverkades den av Bertone som Bertone X1/9 fram till att modellen blev nedlagd 1989. Modellen utvecklades från 1969 års Autobianchi A112 Runabout-koncept, designad av Marcello Gandini hos Bertone. Bränsletanken och reservhjulet var placerade framför motorn, bakom förar- respektive passagerarsätet – vilket optimerar viktfördelningen mellan hjulaxlarna och frigör lastutrymmen både fram och bak.


Bertone byggde färdiga karosser med inredning, som skickades till Fiat för slutmontering. X1/9 hade mittmotor och en kraftig targabåge som skyddade passagerarna vid en eventuell olycka. Mycket av tekniken lånades från Fiat 128, men motor och växellåda placerades mellan sittbrunnen och bakaxeln i en mittmotorkonfigurering. Bilen hade individuell hjulupphängning med MacPherson-fjäderben och skivbromsar runt fram och bak.


1979 uppdaterades bilen med större 1,5-litersmotor och femväxlad växellåda från Fiat Ritmo. 1982 flyttades hela produktionen till Bertone, Fiat-märket försvann och bilen såldes som Bertone X1/9 fram till 1989. Bertone-modellerna hade ett förbättrat fotutrymme som var omdesignade för att förbättra benutrymmet och sittkomforten för personer som var längre än den ursprungliga designens mål.


X1/9 användes flitigt inom racing samt rally och specialversioner byggdes av bland andra Dallara och Abarth.

Faktafilmer om Fiat X1/9

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 124 Spider

Tillverkning: 1966 till 1985

Antal tillverkade: 198 000 st tillverkade av Fiat samt Pininfarina

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat Barchetta

1971_fiat_124_spider_lead-image
Fiat_124_Sport_Spider
img-5519-4k
fiat-124-spider-2

Fiat 124 Spider introducerades på bilsalongen Salone dell'Automobile di Torino november 1966, designad av Tom Tjaarda hos Pininfarina Spidern hade en helt ny Lampredi Twincam-motor på 1400 cc och femväxlad växellåda. Våren 1970 kom en större 1600 cc Lampredi Twincam-motor som alternativ och 1973 uppdaterades bilen igen med en ny 1756cc Lampredi Twincam-motor.


När produktionen av 124 Coupe blev nedlagd 1977, slutade Fiat att sälja 124 Spider i Europa med fortsatt försäljning i Nordamerika. 1982 tog Pininfarina över hela produktionen från Fiat och bilen bytte namn till Pininfarina Spidereuropa. Försäljningen i Europa återupptogs i samband med det och fortsatte till och med 1985 när modellen slutligen lades ner efter 19 års produktion.

Artiklar om Fiat 124 Spider

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (11)
showfile (12)

Faktafilmer om Fiat 124 Spider

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Fiorino, generation 1

Tillverkning: 1977 till 1988

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat Fiorino, generation 2

f4f45b7316603342-large
Edeie5KX0AEcwGt
1980-Fiat-Fiorino
75d7c89cc34ef902-large
1db55bcd2a5ec7b901fe4e18c5018fc3

Fiat Fiorino var en mindre skåpbil/pickup som tekniskt baserades på företagets småbilar. Den första generationen Fiorino presenterades 1977 och byggde på teknik från Fiat 127.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Fiorino, generation 2

Tillverkning: 1988 till 2003

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat Fiorino, generation 1

Efterföljande modell: Fiat Doblò, Fiat Strada

a2a3fca64d92e87a3a58eaa76ea8b99dc0787dbf
fiat-fiorino-pick-up-1-0-1994
Fiat_Fiorino
1200px-Fiat_Fiorino_rear_20080111
FLP0080
fiatfiorino-brochure.chile-1989-6

Fiat Fiorino var en mindre skåpbil/pickup som tekniskt baserades på företagets småbilar. Den andra generationen Fiorino presenterades 1988 och byggde på teknik från Fiat Uno samt Tipo, med chassi från den brasilianska modellen Fiat Duna då det var mer robust.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 900T

Tillverkning: 1976 till 1985

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat 850T

Efterföljande modell: Fiat Scudo

1977_coriasco_-_fiat_900_153402749895d565ef66e7dborrani_rossa-0051_421
fiat_900t_i_minivan_2
2191a5d523a22784c256e1722bfc361008dc7627N
EkJzdFQWAAAKiIi
20-FIAT-900T-Panoramica-1979-scaled
fiat_900_1976_wallpapers_1_1600x1200
fiat_900t_i_minivan_1
Fiat-900T-CC-rear
130491
iFMILJrJycIUW2wY8MrLCxab5uKYuIkw8gPbE03K
MAV-v1-2-scaled

Fiat 900T var en mindre skåpbil som tillverkades av Fiat mellan 1976 och 1985


Faktafilmer om Fiat 900T

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 238

Tillverkning: 1965 till 1983

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat Ducato, generation 1

vehicle_ad_standard_image_d3c372c5b557b1701006f1c888dc6805
9f769d904d41b3ccc1b2850c189161fdfe2274f3_2_1024x695
Fiat-238-Van-Rear_N
Fiat-238-Van-Cutaway-scaled_N
fba56edc5bd7704ab05e2f72ee4d463e
9490a1673ccbca1ed30af9159b387cfbbcea06e2_N
20231109_123545
292e9cc3554d7a8cd47146545d2c5d91
64ca8667bf293
600 Multipla
947348139c3593c7f0ed1f0475a288971733c823_N
7381120116_33da628615_b
238
238_1
1200px-Fiat_238_E_1
20231108_192448
Fiat238ad.1_N
image
Fiat-238-Van-Seats_N
Fiat_238_dutch_licence_registration_75-VF-23_pic07
image_N
Fiat-238-Van-Indiana-Jones-10-scaled_N
Fiat_238_E_(9166894603)
20210730_101146
f616caaf-f28f-4c0b-986a-84dafe7dfc30
a3f43d61a5c2fa7751fc853a18c60e7f

Fiat 238 var en skåpbil/minibuss som tillverkades mellan 1967 och 1983.

Faktafilmer om Fiat 238

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Ducato, generation 1

Tillverkning: 1981 till 1993

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat 242

Efterföljande modell: Fiat Ducato, generation 2

133652204-4b14a9ac-d32b-46c7-881f-8c0c074bd860
b9a1331725fb005605d9bb1f7ef1e332
cdff384940e2b9220b86f1a94cdc7221625a57b3
pictures_fiat_ducato_1981_5
Fiat-Ducato-Maxi
1981 Fiat Ducato Dual Cabine Chassis 001
Fiat_Ducato_Turbo_D_rear
Fiat_Ducato
Fiat_Ducato_Mk1_280_PassengerVan_1981_360_720_50-25
273869

Fiat Ducato är ett transportfordon som i lanserades 1981. Modellen var ett resultat av Fiats samarbete med PSA-gruppen (Peugeot-Citroën), där syskonmodellerna Alfa Romeo AR6, Citroën C25 och Peugeot J5 samt Fiat Ducato tillverkades tillsammans vid Sevel Val di Sangro-fabriken i Atessa samt i Sevel Campania-fabriken i Pomigliano d'Arco, Neapel.


Ducato är den vanligaste grundmodellen hos husbilstillverkare som används i Europa, med cirka två tredjedelar av av den totala europeiska marknaden.

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 242

Tillverkning: 1974 till 1987

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat 238

Efterföljande modell: Fiat Ducato, generation 1

49110461591_1b8bda915d_b
IMG_20210703_225914_245
6d464bbb6608ae840fe5e3bfc795414eN
sorgente_91230.d1520002512
Rally-Replay-Lancia-SH-004-1200x800

Fiat 242 tillverkades tillsammans med Citroën C35, båda modellerna producerades med Fiat-motorer. 242 tillverkades av Fiat mellan 1974 och 1987.


Faktafilmer om Fiat 242

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Nuova Campagnola

Tillverkning: 1974 till 1987

Antal tillverkade: Uppgift saknas

Föregående modell: Fiat Campagnola

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

fiat-campagnola-1
EYJuMe0WoAY6p-j
7547_8N
7547_2
cq5dam.web.820h
FIAT_Campagnola

Året 1974 presenterades Nuova Campagnola. Bilen var mycket avancerad för att vara en terrängbil från 70-talet, med självbärande kaross och individuell hjulupphängning med torsionsfjädring runt om. Karossen fanns i två olika längder med sju respektive nio sittplatser. Från modellår 1979 fick bilen 5-växlad växellåda.

På grund av den låga produktionsvolymen lade Fiat ut tillverkningen hos Pininfarina.


Faktafilmer om Fiat Nuova Campagnola

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat - Modellöversikt

Nedan specificeras samtliga modeller som Fiat haft i sitt sortiment, från starten 1899 till nutid. Klicka på det årtioende du vill veta mer om, så får du en översikt över de Fiat-modeller som såldes under den perioden.


Klicka på den modell du vill ha mer information om, så får du en översiktsinformation med material, artiklar samt filmklipp.


Vill du att en bild på din bil ska läggas upp under en modell? Vill du komplettera med fakta/information? Kontakta klubbens webmaster så hjälper vi dig.